Var neandertalere Europas første picassoer?

Ny og enestående opdagelse dybt inde i en klippehule i Gibraltar viser, at neandertalerne sandsynligvis ikke bare var kunstnere, men var det mindst lige så tidligt som vores egen art.

Er disse "helleristninger" udført af neandertalere for mindst 39.000 år siden og muligvis det første kunstværk udført i Europa? Det mener et hold forskere, der har fundet de abstrakte symboler på en klippehylde dybt inde i hule i Gibraltar.

"Det er er fantastisk - en kæmpe stor opdagelse."

Sådan lyder den umiddelbare reaktion fra professor og evolutionsforsker ved Aarhus Universitet, Peter C. Kjærgaard, oven på nyheden om, at vores nære slægtninge, neandertalerne, med al sandsynlighed var kunstnere.

Dybt inde i klippehulen Gorham's Cave i Gibraltar på Spaniens sydspids har forskere opdaget et mindre stykke kunst, som de er praktisk taget overbevist om er skabt af neandertalere for mindst 39.000 år siden.

Det er i givet fald ikke bare det første tegn på, at neandertalere var kunstnere.

Der er tilsyneladende også, hvilket er lige så sensationelt, tale om et kunstværk, der er mindst lige så gammelt som de ældst kendte i Europa udført af vores egen art, homo sapiens.

Fundet er gjort af et forskerhold under ledelse af Clive Finlayson, der er leder af Gibraltar Museum. Han har udforsket den meget dybe hule siden slutningen af 1980erne og i den forbindelse bl.a. påvist, at neandertalere havde ganske raffinerede spisevaner og formentlig overlevede som art på Gibraltar-klippen længere end noget andet sted på kloden.

Men i juli 2012 kravlede en af Finlaysons kolleger gennem en smal passage i hulen, da lyset fra hans lommelygte fangede skyggerne af indridsninger i en lille klippeplatform.

Nærmere undersøgelser viste, at der var tale om en slags abstrakte helleristninger på størrelse med en frisbee - med Peter C. Kjærgaards ord at ligne med "begyndelsen til et kryds- og bolle-spil".