Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Tech-milliardærer: Vi lever alle i en simuleret virkelighed

Tesla-grundlæggeren Elon Musk er ret sikker på, at vi er fanget i en simuleret "Matrix"-agtig verden, og to milliardærer vil angiveligt forsøge at finde en vej ud af den.

Enhver har prøvet at vågne af en livagtig drøm og kommet i tvivl om, hvad der er drøm, og hvad der er virkelighed.

Men ifølge tidsskriftet The New Yorker er to techmilliardærer fra Silicon Valley gået et langt skridt videre og er i al hemmelighed begyndt at yde støtte til forskning, der skal få os ud af en enormt omfattende computersimulation, som vi angiveligt ligger og spræller ubehjælpsomt i.

Det vil sige, at de ligesom helten Neo i »The Matrix«-filmtrilogien vil forsøge at finde en vej ud af en simuleret og computerstyret »u-virkelighed«, som mere eller mindre alle mennesker skulle være indespærret i.

»Mange mennesker i Silicon Valley er blevet besat af simuleringshypotesen - argumentet om, at alt, hvad vi oplever, i virkeligheden er skabt i en computer. To techmilliardærer er gået så vidt som til at i al hemmelighed at hyre forskere til at arbejde med at bryde ud af simuleringen,« skriver forfatteren Ted Friend i bladet. Men uden at navngive hverken milliardærerne eller sine kilder.

Se vores temaside om Virtual Reality

Der hersker imidlertid ingen tvivl om, at simuleringshypotesen finder støtte helt oppe i de mest magtfulde tech-cirkler i USA.

Under en teknologisk konference først på sommeren i USA gjorde den fremtrædende grundlægger af Tesla og raketvirksomheden SpaceX, Elon Musk, sig i den grad til talsmand for tanken.

Fra scenen sagde han bl.a., at oddsene for, at vi IKKE lever i en computersimulering er »en til en milliard«.

Han tilføjede, at det stærkeste argument for, at vi med al sandsynlighed befinder os i en simuleret virkelighed, er den dramatiske udvikling i computerspil - fra spillet Pong, der består af to rektangler og en prik til nutidens fotorealistiske spil i 3D med begyndende virtual reality. Det vil sige spil, der skaber oplevelser, som er stadigt sværere at skelne fra virkeligheden.

Læs også: Nu kommer de virtuelle verdener

Elon Musk fik dog aldrig uddybet, om han mener, at en overlegen og fremmed civilisation har overtaget vores hjerner, eller om den Matrix-agtige verden, vi åbenbart skulle befinde os i, er skabt af magtfulde overmennesker.

Det er dog værd at tilføje, at spørgsmålet om, hvad virkelighed er - og om det, vi opfatter som virkelighed, rent faktisk er virkeligt - har optaget mennesker lige siden de gamle grækere.

Men det i øvrigt aldrig fuldt besvarede og helt grundlæggende spørgsmål har fået nyt liv efter fremkomsten af bl.a. Virtual Reality (VR), der i disse år er under rasende udvikling.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.