Mælkevejen rummer milliarder af jordkloder

Det er sandsynligt, at vores galakse, Mælkevejen, indeholder lige så mange jordlignende planeter, som der er stjerner, og mange af dem kan rumme liv, mener forskere.

Illustration: ESA

Sandsynligheden for, at planeten Jorden skulle være ene om at rumme liv i universet, synes at skrumpe gevaldigt ind næsten dag for dag.

Et dugfrisk og kvalificeret videnskabeligt estimat lyder således på, at alene vores egen galakse, Mælkevejen, indeholder mindst 100 milliarder jordlignende planeter – altså himmellegemer af en sådan karakter, at de i princippet kan huse liv i en eller anden form.

Det mener professor Alan Boss fra USA's videnskabelige Carnegie-institution, der netop har fremført sin tese foran hundredvis af topforskere på den årlige generalforsamling i den amerikanske forening til videnskabernes fremme, AAAS.

Baseret på det begrænsede antal planeter (ca. 300), som astronomer hidtil har opdaget uden for solsystemet, har professor Boss beregnet, at hver enkelt stjerne i Mælkevejen i gennemsnit har én jordlignende planet kredsende om sig.

Da Mælkevejen rummer mindst 100 milliarder stjerner følger deraf det svimlende høje antal potentielt beboelige planeter.

Alan Boss mener imidlertid, at flertallet af disse beboelige planeter endnu ikke rummer liv, og hvis de gør, vil der i langt de fleste tilfælde være tale om liv, som det så ud på Jorden for tre-fire mia. år siden – altså bakterielt liv.

Kloge aliens
Men det umuliggør ikke intelligent liv derude. Forskere på Skotlands Edinburgh-universitet offentliggjorde for få uger siden en artikel i tidsskriftet International Journal of Astrobiology med en omhyggelig beregning af det sandsynlige antal intelligente civilisationer i Mælkevejen.

Deres estimat, der også er baseret på antallet og karakteren af de kendte exoplaneter, lød på mindst 361 og måske helt op til 38.000 intelligente civilisationer out there.

Men det er som sagt kun i vores egen galakse. Man må ikke glemme, at universet som sådan med stor sandsynlighed rummer mindst 100 mia. galakser, hver især med milliarder og atter milliarder af stjerner.

Australske astronomer har tidligere beregnet, at mængden af stjerner i det synlige univers er så svimlende højt som 70.000.000.000.000.000.000.000, svarende til 70 trilliarder eller et 7-tal efterfulgt af 22 nuller.

Det svarer – har man også beregnet – nogenlunde til 20 gange flere stjerner, end der er sandkorn på alle Jordens strande tilsammen. Selv om bare hver tiende af disse utallige stjerner skulle have en jordlignende planet flyvende om sig, gør alene den ubegribelige mængde det til en næsten komplet usandsynlighed, at Jorden er den eneste planet med biologi.

Derfor er det formentlig kun afstandene i såvel tid som rum, der i praksis umuliggør enhver kontakt med endsige viden om disse fremmede væsner.

I næste måned opsender den amerikanske rumfartsadministration NASA i øvrigt den såkaldte Kepler-satellit, der især får til opgave at lede efter jordlignende såkaldte exoplaneter uden for solsystemet. Det er håbet, at Kepler-missionen vil mangedoble antallet af observerede jordlignende planeter.