Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Googles selvkørende biler kører uden uheld - fordi førerne griber ind

I 13 tilfælde er førerne af Googles selvkørende biler grebet ind for at undvige objekter, som bilerne ellers ville være kørt ind i. Det viser en ny test-rapport fra Google.

En af Googles selvkørende biler på hovedkvarteret i Mountain View i Californien.
En af Googles selvkørende biler på hovedkvarteret i Mountain View i Californien.

At køre »uden hænder« forbinder de fleste sandsynligvis med at køre på cykel og at samtidig holde tungen lige i munden. Men blandt verdens teknologiske spydspidser er der længe blevet arbejdet på højtryk for, at vi i fremtiden også vil kunne køre »uden hænder« i biler.

Det er blandt andet hos internetgiganten Google, at specialister sidder og udvikler på de såkaldte selvkørende biler. For nyligt fremlagde virksomheden den hidtil mest detaljerede rapport over, hvordan de første tests med Googles 53 selvkørende biler på »rigtige« veje forløber i Californien, og ifølge virksomheden selv, er rapporten meget positiv.

»Vi er meget begejstrede for de her resultater. Det ser ud til at være et ret godt tegn på fremskridt,« siger Chris Urmson, der leder Googles projekt med de selvkørende biler til Washington Post.

Resultaterne, han henviser til, er blandt andet, at bilerne på intet tidspunkt har været med i et uheld. Men rapporten viser også, at føreren af bilen i 13 tilfælde har måttet gribe ind for at sikre, at den selvkørende bil ikke har ramt andet på vejen.

I alt er førerne grebet ind i 69 tilfælde af sikkerhedsårsager, men Googles egne efterfølgende analyser har vist, at det altså kun er i nogle af tilfældene, at føreren faktisk har forhindret et uheld.

Tallene dækker en periode over bilernes tests på de californske veje fra september 2014 til og med november 2015. I den periode har de selvkørende biler tilbagelagt 683.000 kilometer ifølge rapporten. Altså har bilerne kørt små 53.000 km mellem hver af de 13 »farlige« situationer i gennemsnit.

Også her gemmer test-rapportens tal ifølge Google dog på noget »lovende«. Otte af de tretten tilfælde skete nemlig i 2014 på 85.000 km, mens de sidste fem tilfælde skete i løbet af de 11 test-måneder i 2015 og knap 600.000 km.

Googles resultater skal man dog ikke lægge alt for meget i, siger Alain Konhauser, der er formand for et projekt med selvkørende biler ved Princeton, til Washington Post.

»Det kommer ikke til at afspejle kvaliteten af systemet,« siger han.

Torsdag fortalte den amerikanske transportminister, Anthony Foxx, at USAs regering står klar med fire milliarder dollars til at poste i udviklingen af selvkørende biler.  

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.