Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Videnskab.dk

Forsker: Lad elever med ADHD bevæge sig i undervisningen

Bevægelser får børn med ADHD til at lære bedre, viser amerikansk undersøgelse. Derfor må de ikke tvinges til at sidde stille i skolen, mener forskeren bag studiet.

Mange børn får at vide, at de skal holde sig i ro på deres stole, så de kan lære noget i folkeskolen.

Nu viser det sig, at det er afgørende for indlæringen hos børn med ADHD – dem, der måske er mest tilbøjelige til at sidde og svinge med benene, tripper med fødderne eller sidder uroligt på stolen – rent faktisk lærer bedre, hvis de får lov at lave deres bevægelser.

Faktisk er bevægelserne afgørende for, hvordan de husker information og løser komplicerede kognitive opgaver, hedder det i et amerikansk studie, offentliggjort i onlineversionen af tidsskriftet Journal of Abnormal Child Psychology, ifølge en pressemeddelelse fra University of Central Florida. Det skriver Videnskab.dk.

Læs også hos Videnskab.dk: Opråb: Drop ADHD-medicin og kig på kosten

»Typiske interventioner har som mål at begrænse hyperaktivitet. Det er præcis det modsatte af, hvad vi bør gøre for de fleste børn med ADHD,« lyder det fra én af studiets forfattere, Mark Rapport, som leder Children’s Learning Clinic ved University of Central Florida.

»Budskabet her er ikke, ’lad dem bare løbe rundt i lokalet’, men du er nødt til at lade dem lave deres bevægelser, så de kan opretholde den årvågenhed, der er nødvendig for kognitive aktiviteter,« tilføjer han.

Mark Rapports tidligere forskning har vist, at børn med ADHD ikke altid bevæger sig meget, men kun når de skal bruge særlige funktioner i hjernen, herunder arbejdshukommelsen.

Ifølge pressemeddelelsen antyder forskningen, at børn med ADHD kunne lære bedre, hvis de sidder på eksempelvis ’aktivitetsbolde’ eller træningscykler.

Læs mere om, hvordan studiet blev udført, i resten af artiklen på Videnskab.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.