Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

En sexet figur er en fordel i online computerspil

Hvis man vælger en attraktiv, kvindelig figur – en såkaldt avatar – når man spiller computerspil på nettet, får man mere hjælp fra mandlige medspillere, viser et nyt studie.

World of Warcraft
World of Warcraft
I samarbejde medVidenskab.dk

Det første, du skal gøre, når du spiller World of Warcraft, er at vælge din spilkarakter, en såkaldt avatar. Der skal vælges køn, race, tøj og det fysiske udseende kan justeres.

Nu viser det sig, at hvis du vælger en kvindelig avatar, bliver det i spillet lettere at få hjælp fra de mandlige avatars - hvis altså din kvindelige avatar er attraktiv. Vælger du derimod en mandlig avatar eller en mindre attraktiv kvindelig avatar, er du overladt til dig selv.

Det viser et nyt studie, der er publiceret i Journal of Broadcasting and Electronic Media, skriver forskning.no ifølge Videnskab.dk.

Læs også hos Videnskab.dk: Nissehuer på mode i World of Warcraft

»Det er ligegyldigt, om du har en grim avatar, hvis du er mand - det ændrer ikke på, hvor meget hjælp du får,« siger forskeren bag studiet Franklin Waddell i en pressemeddelelse.

»Er du derimod en kvinde med en mindre attraktiv avatar, får du langt mindre hjælp,« siger Franklin Waddell.

Forskeren bag studiet valgte seks forskellige avatars med forskelligt udseende og opsøgte derefter forskellige spillere med et spørgsmål om hjælp. Spørgsmålene var både små, som at spørge om vej, eller større, som at spørge om spilleren kunne følge forskeren til et bestemt sted.

Derefter studerede forskeren de forskellige reaktioner, han fik for sine forskellige avatars. I alt var der 2.300 reaktioner fra spillere, de spurgte om hjælp.

Læs også hos Videnskab.dk: Mænd er mere hjælpsomme over for kvinder i høje hæle

»Kvinderne er de store tabere i disse online-situationer,« konkluderer Franklin Waddell i pressemeddelelsen.

Kristine Ask, der er universitetslektor på Norges Teknisk-naturvidenskabelig Universitet, har også forsket i World of Warcraft, og hun har opdaget, at mange kvinder bruger mandlige avatars for at skjule deres identitet.

»Jeg fandt ud af, at cirka halvdelen af de kvindelige spillere havde skjult sin identitet for at undgå chikane og seksuel opmærksomhed,« siger Kristine Ask til forskning.no.

Læs mere om, hvad forskerne mener kan blive ændret i spillene for at undgå fokus på sexede avatars, i resten af artiklen på Videnskab.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.