Egyptisk farao havde kniv fra det ydre rum

Faraoen Tutankhamons kniv er lavet af metal fra rummet, viser ny undersøgelse.

TUTANKHAMON, EGYPTISK KONGE 1361-1352 F. KR.

Da den unge farao Tutankhamon blev begravet i 1323 f.v.t., blev hans gravkammer fyldt med alverdens skatte - heriblandt to knive. Den ene med en klinge af guld, den anden med en klinge af jern.

Da gravkammeret blev udgravet i 1922, vakte jernkniven forskernes interesse, fordi den var lavet flere hundrede år før den europæiske jernalder. Men nu afslører en gruppe af egyptiske og italienske forskere, at kniven er fascinerende af en helt anden og overjordisk grund.

Den er nemlig lavet af jern fra en meteorit.

Det skriver iflscience.com.

Ved at røntgenfotografere den smukt ornamenterede kniv, har forskerne opdaget, at knivens materialesammensætning indikerer, at den er lavet af meteorisk jern, som er et af de ældste materialer i universet.

Ved at gennemgå jernmeteoitter, der faldt inden for grænserne af det egyptiske emperium, fandt forskerne frem til, at knivens sammensætning matchede Kharga-meteoritten, der blev fundet i 2000.

Undersøgelsens resultater er blevet udgivet i tidsskriftet Meteoritics & Planetary Science.

I 2013 fandt man ni jernperler i nær Nilen i Egypten. Perlerne var mere end 5.200 år gamle og viste sig at være fremstillet af meteorisk jern.

Det skriver The Guardian.

»Eftersom de to eneste værdifulde jernobjekter fra det gamle Egypten, der indtil nu er analyseret, begge er lavet af jern fra meteoritter, tror vi, at de gamle egyptere tillagde jernet fra meteoritterne meget stor værdi og derfor brugte det til fremstilling af dekorative eller ceremonielle genstande,« skriver forskerne i undersøgelsen.