Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Den lette genvej virker

Et stort forsøg viser, at vibrationsplader hjælper mere til holdbart vægttab end almindelig træning.

Illustrationer fra PowerPlate.com
Illustrationer fra PowerPlate.com

De kaldes nedladende for "den dovne mands træningsredskab" og der er stor skepsis omkring vibrationspladerne, fordi det virker alt for nemt bare at stille sig op på en plade og - vupti! - kan man nøjes med en brøkdel af træningstiden og får samme resultat.

Det må være snyd, siger vores puritanske retfærdighedssans.

Men vibrationspladen , der i mange fitness-centre kendes som PowerPlate eller VibroGym, har nu fået en fin blåstempling,

Et videnskabeligt forsøg på universitetet i Antwerpen viser, at overvægtige mennesker taber sig mere og har lettere ved at holde deres vægttab, hvis de kombineret en kaloriereduceret diæt med motion på en vibrationssplade. De taber sig desuden på en bedre måde, fordi de mister væsentligt mere af deres usunde bugfedt.

Vægttabet med vibrations-træning er ifølge det hollandske forsøg næsten dobbelt så højt som ved traditionel træning, og langt bedre end hvis man kun spiser mindre.

Op på pladen
Resultatet af det forsøget er blevet fremlagt på den europæiske konference for fedmeforskere, ECO2009, som fandt sted i Amsterdam i sidste uge.

De belgiske forskere har i i et år fulgt 61 overvægtige personer, overvejende kvinder. Det første halve år blev deltagerne hjulpet af diætister og motionseksperter til at følge en vægtplan og til at motionere efter en af de to metoder. En tredje gruppe fik i et halvt år hjælp til at omlægge kosten til enn kaloriereduceret diæt, men de blev bedt om ikke at motionere. Denne "interventions-periode" blev fulgt af et halvt år, hvor deltagerne på egen hånd skulle prøve at vedligeholde deres vægttab.

En fjerde gruppe modtog ingen diætist-hjælp og blev bedt om ikke at motionere. Alle fire grupper var i gennemsnit nogenlunde lige tunge - fra overvægtig til svært overvægtig - og havde samme mængde usundt bugfedt ved starten af forsøget.

Motion hjælper til at fastholde vægttab
Efter et år havde kun de to motionerende grupper formået at fastholde det minimum af fem procents vægttab, som anses for at være tilstrækkeligt til at give en helbredsfordel.

Gruppen som trænende konventionelt tabte i gennemsnit syv procent af kropsvægten i den første overvågede halvdel af forsøget, og de tog i gennemsnit næsten intet af det på igen, da de var på egen hånd det næste halve år. Slutresultatet for den konventionelle motionsgruppe var et vægttab på 6,9 procent.

PowerPlate-gruppen tabte sig 11 procent i det første halve år, og heller ikke her krøb ret mange af kiloene tilbage. I gennemsnit var gruppens vægttab efter et år 10,5 procent, hvilket er overvældende godt for et vægttabsforsøg.

Gruppen, som ikke motionerede, men kun fulgte en kaloriereduceret diæt, tabte sig ganske vist i gennemsnit med seks procent i den overvågede periode, men de formåede ikke at fastholde vægttabet i det uovervågede halve år og vægten krøb tilbage op over 5 procents-grænsen.

Kontrolgruppen, som var blevet bedt om at spise og motionere som før (dvs. hhv. for meget og for lidt) øgede i gennemsnit deres kropsvægt med 1½ procent i løbet af det år, forsøget varede.

Bugfedtet smelter væk i vibrationerne
Den mest opsigtsvækkende forskel ligger dog i målingerne af bugfedt, hvor vibrations-motionisterne over det første halve år tabte næsten tre gange så meget bugfedt som de konventionelt motionerende.

Efter et helt år var stort set alt bugfedtet tilbage på de konventionelt motionerende deltagere, på trods af deres fine vægttab, og de blev på det punkt overhalet af de deltagere, der kun fulgte diæt, som tabte mere bugfedt i interventionsperioden og ikke tog så meget af det på igen i perioden på egen hånd.

PowerPlate-brugerne fastholdt deres betydeligt sundere fedtfordeling over et helt år. De motionerede ellers i meget kortere tid om ugen end de konventionelt trænende, der to gange om ugen var i motionscenteret i en time, og blev opfordret til at motionere selvstændigt yderligere en time en tredje gang om ugen. De udførte både styrketræning og konditionstræning.

PowerPlate-sessionerne varede i gennemsnit mindre end et kvarter, og deltagerne udførte ingen konditionstræning ved siden af.

De belgiske forskere er selv de første til at påpege, at der var meget få deltagere i forsøget, og at man mangler en grundigere belysning af, hvorfor PowerPlate egentlig virker. Det håber de nu at kunne undersøge i et endnu større forsøg.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.