Danskere: Her er nøglen til at bekæmpe de farligste kræftsygdomme

Det kræftfremkaldende protein Ras, der står bag 3 af de 4 mest dødbringende former for kræft, har ry for at være umedicinerbart. Men nu bidrager danske forskere med ny viden om, hvorfor Ras indimellem går amok, hvilket kan åbne dørene for nye behandlingsformer.

Arkivfoto.

Tre ud af de fire mest dødbringende kræftformer skyldes et protein ved navn Ras. Enten når det muterer, eller simpelthen fordi proteinet ender på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt.

Ras har vist sig at være et vanskeligt mål at ramme for de forskere, der forsøger at kurere de dødbringende sygdomme.

I et nyt studie har vi opdaget en hidtil ukendt effekt, der får Ras til at finde sin rette plads i cellen.

Denne opdagelse kan føre til helt nye indfaldsvinkler i jagten på kræftkure, skriver Videnskab.dk.

Alle celler i den menneskelige krop er omkranset af en tynd hinde, en såkaldt cellemembran. Ud over at fungere som en barriere for cellens indre mod omgivelserne, fungerer den også som en platform for de kemiske processer som foregår inde i alle celler.

Læs også hos Videnskab.dk: Galt eller genialt? Kontroversiel teori peger på nem behandling af kræft

Man kan forestille sig cellen som en stor byggeplads, hvor det arbejde, som udføres af håndværkere og maskiner på en virkelig byggeplads, i celler varetages af såkaldte proteiner.

For at håndværkere og maskiner kan udføre et effektivt arbejde, er det nødvendigt med nogle klare retningslinjer for hvor og hvor meget, de skal arbejde, en præmis der er præcis den samme for proteinerne i celler.

En af måderne, hvormed cellen styrer proteinerne, er ved at binde dem til cellemembranen, så de kan transporteres det rigtige sted hen, og udføre deres naturlige funktion.

Ras-proteiner bebor det indvendige af cellemembranen i hver eneste celle i den menneskelige krop. Der står de for aktivering af celledeling og cellevækst, så kræftsygdomme opstår, hvis proteinet sætter cellerne til permanent at vokse og gro: En proces, der kaldes misregulering.