Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Jeg ser i deres attitude en pervers voyeurisme«

Fransk kvinderetsforkæmper går i kødet på de tilslørede kvinder.

Muslimske kvinder i niqab på gaden i en nordfransk by.
Muslimske kvinder i niqab på gaden i en nordfransk by.

PARIS: Ifølge en rapport fra det franske politis efterretningstjeneste bærer helt nøjagtigt 367 kvinder den såkaldte niqab - der i modsætning til burkaen lader øjnene fri - i Frankrig.

Nej, der er 1.900, mener landets indenrigsminister, Brice Hortefeux, mens forskere som sociologen Samir Amghar sætter tallet omkring de 500 - eller rundt regnet 0,2 promille af landets kvindelige muslimer.

Men uanset det præcise tal er der tale om et fænomen i vækst, synes der enighed om, og ifølge efterretningstjenesten er den tildækkede kvinde typisk ung og født i Frankrig - og de lader i langt overvejende grad sig indhylle frivilligt, tilføjer den franske filosof og kvinderetsforkæmper Elisabeth Badinter.

Ingen fysisk tvang

»Vi er konfronteret med et stigende antal unge kvinder, der selv beslutter, at de vil bære burka. Ingen tvinger dem - bortset fra visse salafistiske imamer - men der er ingen fysisk tvang. De bliver ikke slået, hvis de ikke bærer burkaen,« siger Badinter, der har været indkaldt for den parlamentskommission, der offentliggør sin rapport i dag.

Men hvis de gør det frivilligt – uanset om de gør det i protest mod samfundet eller ej – er det så ikke deres ret?

»Jeg mener, det er en pervers attitude. De piger, der frivilligt bærer burka, ønsker ikke, at jeg ser deres ansigt, men de ser mit ansigt, de ser mig. Det er et voyeuristisk problemkompleks, for man har stor magt over andre, når man kan se folk, uden at de kan se en.

Den minimale forudsætning for socialt liv, for menneskelige relationer, er at jeg kan se dig, og at du kan se mig. Jeg ser i deres attitude en pervers voyeurisme og ekshibitionisme, for hvis en helt tildækket kvinde spadserer på gaden, ser hele gaden kun på hende. Jeg er overbevist om, at de finder en nydelse deri.«

Har De talt med nogle af de her kvinder om deres følelser?

»Nej, jeg har ikke diskuteret med dem, jeg har hørt hvad de siger i medierne.«

Det overvejes at forbyde burkaer på gaden eller i offentlige institutioner med henvisning til den offentlige sikkerhed – men er det virkelig det, der er problemet med burkaen?

Som De ved, var der i december to damer i burka, der brød ind i en smykkeforretning i Marseilles og som viste sig at være to mænd. Sikkerhedsspørgsmålet er reelt og indiskutabelt. Hvem vil udlevere et barn til en kvinde, som man ikke kan se ansigtet på, når hun kommer for at hente et barn i skolen?«

Hvordan mener De, man bør håndhæve loven – lade politiet arrestere tildækkede kvinder og udskrive bøder?

»Hvis man lavede en lov med bøder på bøde på eksempelvis 200 euro, så frygter jeg den præcis modsatte effekt. Så er jeg bange for, at mange kvinder for at trodse myndighederne ville bære den som en uniform i protest mod det samfund, de lever i. Så ville man se endnu mere til dem.«

Hvordan mener De, man bør tackle fænomenet på europæisk plan?

»Jeg drømmer om en principerklæring vedtaget i enstemmighed i Europa-Parlamentet, hvor man siger »det her er utilladeligt«. Det ville give en helt anden styrke, end hvis hvert land gør noget i sin egen krog.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.