Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Twitter tager en slapper

Tilstrømningen til det sociale netværk Twitter aftager i tempo, og tjenesten kritiseres for mangel på nyskabelse, der kan holde på brugerne. Det er dog ikke kun brugertal, der tæller, lyder det fra rådgivere i brug af internet.

Det vurderes, at der nu er 260.000 danske brugere oprettet på Twitter – mod 213.000 sidste år og 123.000 i 2012. Det viser tal fra Overskrift.dk, der monitorerer internettjenester og sociale medier, som løbende foretager registreringer af danske Twitter-konti.
Det vurderes, at der nu er 260.000 danske brugere oprettet på Twitter – mod 213.000 sidste år og 123.000 i 2012. Det viser tal fra Overskrift.dk, der monitorerer internettjenester og sociale medier, som løbende foretager registreringer af danske Twitter-konti.

Der springer fortsat nye »tweeps« ud på internettet – både globalt og i Danmark, men det sociale netværk Twitter får fortsat skyld for at være et nichenetværk, der skal have antallet af brugere op i gear. Globalt har Twitter hentet 13 mio. flere brugere det seneste kvartal og lander på samlet 284 millioner månedlige aktive brugere - også kaldet tweeps.

Alligevel går internationale analytikere efter Twitter for mangel på fornyelse, der skal holde på brugerne. Det er blandt andet et fald i aktiviteten, der er blevet udpeget fra selskabets seneste regnskab som et tegn på, at Twitter skal have brugerne mere op i gear igen.

Selvom antallet af visninger af tidslinjer på Twitter er steget til 181 milliarder i tredje kvartal - mod 173 milliarder i andet kvartal, hæfter flere internationale medier sig ved, at der er sket et fald i visningerne målt pr. bruger i forhold til for et år siden.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters er der tale om et fald på syv procent. Hertil lyder det i en kommentar fra analytikere fra RBC Capital, at resultaterne fra Twitter er skuffende efter et år med indsatser for at forbedre brugergrænsefladen og produktet.

Der findes ikke officielle tal fra Twitter over antallet af brugere fordelt på alle lande. Danmark er i årevis blevet betegnet som et »Facebook-land«, hvor Twitter er miniput. Og det vurderes, at der nu er 260.000 danske brugere oprettet på Twitter – mod 213.000 sidste år og 123.000 i 2012. Det viser tal fra Overskrift.dk, der monitorerer internettjenester og sociale medier, og som løbende foretager registreringer af danske Twitter-konti. Ifølge partner i firmaet Stefan Bøgh-Andersen bør man dog medregne, at det heraf maksimalt er halvdelen, der er aktive.

»Danmark har altid været et kæmpe stort Facebook-land, hvor der er blevet grinet lidt af Twitter, fordi brugertallet her kun er tiendedel. Men brugertallene er faktisk lidt ligegyldige, fordi alle meningsdannerne efterhånden er på Twitter,« siger Stefan Bøgh-Andersen, der henviser til, at politikere, organisationer og deres formænd og direktører, debattører og andre meningsdannere, der har indtaget Twitter.

Hos Seismonaut, der rådgiver om brugen af digitale tjenester, vurderer senioranalytiker Daniel Ord Rasmussen, at der ofte er for meget fokus på brugertal.

»Det er den evige slutning, at det eneste succesmål for en sund internetvirksomhed er vækst i brugertallet, men der er flere andre parametre, som er afgørende. Eksempelvis et øget engagement. Her er det dog et problem for Twitter, at mange opretter sig, men aldrig bliver aktive,« siger han og henviser til, at Twitter ikke oplyser mange detaljer om den udvikling.

Der er da også forskellige betegnelser for, hvad der skal til, for at en bruger kan betegnes som aktiv. Ligesom flere analysevirksomheder gennem årene har vurderet aktiviteten på Twitter.

I rapporten »IT-anvendelse i befolkningen« fra Danmarks Statistik, baseret på en analyse blandt 5.500 danskere, svarer hele 18 pct., at de har oprettet en Twitter-konto. Mens det tidligere i år lød i en analyse fra den svenske kommunikationsvirksomhed Intellecta Corporate, at der er 260.000 danske brugere på Twitter, men at det blot er lidt flere end 10.000, der dagligt deler en statusopdatering.

Daniel Ord Rasmussen forventer ikke, at der vil ske en massiv forandring i antallet af aktive danske brugere af Twitter.

»Det løb er nok kørt. Ellers skal der ske noget vildt, hvor andre platforme forsvinder - og vi igen mangler nye steder at udtrykke os på nettet. Vi har så mange andre platforme - og mange vælger at læse med på Twitter ad andre veje, hvor de ikke selv er aktive, men følger med i, hvad andre tweeter om,« vurderer Daniel Ord Rasmussen.

Twitter offentliggjorde de seneste brugertal med regnskabet for tredje kvartal mandag, hvor analytiker Nate Elliot fra IT-analysefirmaet Forrester over for bl.a. New York Times kritiserer selskabet for, at oplevelsen på Twitter er, som den altid har været.

»Den manglende vækst er en reaktion på Twitters manglende innovation. Oplevelsen på Twitter i dag er den samme oplevelse, som brugerne altid har haft på Twitter,« siger Nate Elliot, analytiker med fokus på sociale medier fra IT-analysevirksomheden Forrester til amerikanske New York Times.

Hertil medgiver Twitters adm. direktør Dick Costolo da også, at tjenesten skal blive bedre til at eksekvere på nyskabelser for at holde på folk og få dem til at bruge Twitter mere.

Herhjemme oplever Trine-Maria Kristensen, der rådgiver i internetbrug og er i gang med at etablere sit nye firma Trustmint, ikke en udpræget stilstand på Twitter. Snarere at flere særligt blandt meningsdannerne bliver mere synlige på tjenesten.

»Du kan sige, at Twitter aldrig har fået det enormt store gennembrud i Danmark, men jeg oplever for tiden, at særligt flere meningsdannere bliver synlige – og ikke en stilstand,« siger Trine-Maria Kristensen.

Hun tilføjer, at Twitter stadig er et lille socialt netværk sammenlignet med Facebook, der er verdens største med et globalt brugertal på omkring 1,3 milliarder aktive månedlige brugere. Herhjemme vurderes det, at omkring tre millioner har en konto på Facebook.

Fordi Facebook kom først og i høj grad fik fat i de danske brugere omkring 2007 og 2008, har det ifølge Trine-Maria Kristensen i høj grad også været med til at vænne dem til en mere social kommunikationsform og kontakt, end der er indbygget i Twitter.

Twitter er i stedet bygget således, at brugerne ikke behøver at være følge hinanden for at kunne følge med i det indhold, der deles her, kan det tage længere til og kræve en større indsats at komme i gang med Twitter som ny bruger.

»Twitter er ikke så intuitivt som Facebook. På Twitter kan du følge andre, men de behøver ikke følge dig. Og hvis du ikke er god til at formulere dig på 140 tegn, så får du ikke nødvendigvis hurtigt ret mange til at følge dig - og det har folk ikke nødvendigvis tålmodighed til at vente på og kan godt føle det som lidt af et tomrum, de kommunikerer ud i,« vurderer Trine-Maria Kristensen og tilføjer, at det var lettere at begynde på Facebook, fordi de fleste dengang hurtigt blev forbundet med deres venner - og hele kommunikationen byggede på sociale relationer.

På Twitter vælger brugerne i højere grad at følge andre, fordi de deler interesser for samme faglige områder - om det så er politik, skole, nyheder generelt eller andre områder.

Dick Costolo forklarede efter fremlæggelsen af regnskabet ifølge New York Times, at Twitter forsøger at levere en tjeneste, der med sin klassiske form for kommunikation i 140-tegns statusopdateringer kan »være noget« for især tre meget forskellige brugertyper:

Der er den daglige bruger af Twitter. Twitter-brugeren der kommer forbi ind imellem via andre sider eller søgninger på internettet. Og brugere som især ser »tweets«, når der er indbygget (embedded) i nyhedsartikler og apps.

I tredje kvartal er antallet af aktive brugere af Twitter steget til 284 millioner målt på månedsbasis (MAU) - mod 271 millioner i andet kvartal. I forhold til for et år siden er der tale om en stigning på 23 procent. Det er omkring 80 procent af dem, der hver måned er aktive fra mobile enheder - svarende til omkring 227,2 millioner - mod 211 millioner i andet kvartal. Visninger af tidslinjer nåede 181 milliarder i tredje kvartal - mod 173 milliarder i andet kvartal. Samlet er der tale om en stigning på 14 procent i forhold til for et år siden.

Økonomisk har Twitter - som omtalt på business.dk - mere end fordoblet omsætningen på et år, hvor de fleste penge hentes på reklameindtægter, mens samlet mister selskabet fortsat penge.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.