Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

TV-forbrugere betaler for mere end de ser

Få forbrugere vælger TV- og filmindhold fra, som de alligevel ikke bruger - og går dermed glip af besparelser. 90 procent betaler for mere, end de ser, lyder det i en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Få tilpasser deres abonnementer efter forbruget, når de køber både traditionelle TV-pakker og abonnementer på streamingtjenester. Dermed betaler de for mere, end de bruger, lyder det i analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Få tilpasser deres abonnementer efter forbruget, når de køber både traditionelle TV-pakker og abonnementer på streamingtjenester. Dermed betaler de for mere, end de bruger, lyder det i analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Ni ud af ti betaler for flere TV-kanaler, end de ser. Det er de få, som vælger kanalerne fra - og får skåret i deres TV-pakker, selvom de egentlig gerne vil.

Det konkluderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på baggrund af en undersøgelse foretaget analysevirksomheden Megafon blandt 2.573 danske husstande.

Heraf har 38 procent overvejet at opsige eller beskære deres TV-pakke, mens 13 procent faktisk har skiftet til en billigere model, og fire procent har valgt helt at opsige deres TV-pakke.  Ligesom 44 procent har overvejet at opsige en eller flere af deres streaming-abonnementer, og 28 procent har gjort det.

Dermed går de glip af den besparelse, de ellers kunne hente ved at skære ned i indkøbet af det indhold, de alligevel ikke benytter, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en kommentar til analysen.

»Mange overvejer at tilpasse deres TV-pakke til deres behov, men får det ikke gjort. Det er ærgerligt. Forbrugerne skyder sig selv i foden ved at holde fast i et produkt, de ikke har brug for, og ved at mindske incitamentet hos selskaberne til at kæmpe benhårdt om deres gunst,« siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Agnete Gersing i en pressemeddelelse.

Udviklingen hænger blandt andet sammen med, at flere vælger at supplere deres traditionelle TV-pakke med streamingtjenester, hvor de har adgang til film og TV enten gratis eller med abonnement. Dermed skærer de også ned på, hvor meget tid de bruger på at se traditionelt TV. 37 procent af respondenterne i Megafonundersøgelsen svarer, at de ser mindre traditionelt TV, efter de er begyndt at streame film og TV.

Blandt de adspurgte husstande svarer 57 procent, at de streamer film eller TV enten gratis, med abonnement eller mod betaling »on demand«.

Selvom der fortsat er mange forbrugere, som ikke får justeret deres abonnementer på streamingtjeneter og TV-pakker til deres reelle forbrug, kan udbyderne - som tidligere beskrevet på Business.dk - godt mærke, at der er danskere, som vælger at skrue ned for de omfangsrige TV-kanalpakker og hertil selv plukker indhold fra internettet.

Eksempelvis lød det tidligere på efteråret på Europas største forbrugerelektronikmessen IFA i Berlin, at 13 procent af kunderne hos Danmarks største kabel-TV-selskab, det TDC-ejede YouSee, har droppet fuldpakken med lige nu 60 TV-kanaler til 480 kroner om måneden, mens 27 procent flere i samme periode har valgt grundpakken med 25 kanaler til 220 kroner hver måned.

Her lød det netop, at det er streamingtjenester som Netflix, HBC, Viaplay, TV 2 Play og TDCs egen YouBio, der får mange til at sige de dyre kanalpakker op og klare sig med mindre. Derfor præsenterede selskabet da også, at det fra 1. oktober ville lægge sine tilkøbstjenester med bl.a. film og TV-serier samt TV-arkiv under én hat, YouSee Play.

For at hjælpe forbrugerne med at få et bedre overblik over deres forbrug af film og TV - enten via abonnement på TV-pakker eller streamingtjenester - har den offentlige forbrugerportal forbrug.dk lanceret et tema om, hvordan de får bedre styr på det.

Heri er der blandt andet opstillet regneeksempler på, hvordan en typisk udgift til film og TV kan fordele sig.

Vælger en forbruger eksempelvis at abonnere på en stor TV-pakke til omkring 500 kr./md. samt et streamingabonnement, der typisk koster 79 kr./md., ligesom vedkommende måske ser en film »on demand« til 29 kr., svarer det til en pris pr./md. på 608 kr. - svarende til 7.296 kr. om året.

Vælger vedkommende i stedet en lille TV-poakke til 200 kr./md., men til gengæld to streamingabonnementer til henholdsvis 79 kr./md. og 99 kr./md., vil det svare til en udgift på 378 kr./md. og 4.536 kr. om året, hvis vedkommende til gengæld ikke har udgifter til indhold »on demand«.

Det er blot to eksempler på en kombination, der er lavet som tænkte eksempler på forbrug.dk - og altså ikke relaterer sig til tilbud fra specifikke selskaber, men er opstillet for at vise, hvordan man i praksis kan opstille sine udgifter til film og TV og regne ud, hvor mange penge, man faktisk bruger på det.

Forbrug.dk henviser til tre gode råd til forbrugerne om, hvordan de får bedre overblik over deres forbrug på området:

  • Overvej, hvad du har brug for. Lav en liste over de kanaler, du sagtens kan undvære, og de kanaler du absolut ikke kan undvære
  • Få styr på, hvor mange penge du bruger på TV, serier og film. Brug vores skema til at tjekke dine udgifter. Det findes her.
  • Tjek, om du har det rette produkt. Ser du mange TV-serier og film, kan streaming måske erstatte en del af dit tv-forbrug.

Den almindelige TV-sening, mens programmerne sendes, er faldet med otte procent til to timer og 50 minutter i april-juni i år fra tre timer og 19 minutter for to år siden, og omkring 816.000 danskere har i dag tilkøbsabonnement på forskellige streamingtjenester, har tal fra IHS ScreenDigest tidligere vist.

Og det er ikke kun på TV-området, at forbrugerne ser mod streamingtjenester som et alternativ til de klassiske kanaler. I den forløbne uge viste en undersøgelse fra Koda, at det samlet for Danmark, Norge, Finland og Sverige er otte millioner forbrugere, der anvender musikstreaming-tjenester som Spotify, TDC Play, WiMP og lignende.

Ifølge undersøgelsen har Spotify alene syv millioner brugere i Danmark, Norge, Finland og Sverige. Hver femte internetbruger i Norden har ifølge undersøgelsen betalt penge for streaming eller download af musik inden for de seneste 12 måneder - flest fra Norge efterfulgt af Sverige, Danmark og Finland.

Mange internetforbrugere ser også mod kanaler som Youtube, når de skal høre musik. Samlet benytter otte ud af ti internetbrugere i Norden tjenester som YouTube, Spotify, WiMP eller iTunes til at høre musik.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.