Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

TDC skruer alle priser op fra nytår

Alle TDC-kunder skal fra 2014 betale i gennemsnit 15-20 kroner mere om måneden - og næsten 400 kroner for at skifte til en mindre TV-pakke. Det er nu, at du skal skifte fra TDC, siger Forbrugerrådet.

Både TDC og datterselskabet YouSee sætter priserne op fra årsskiftet, og man skal reagere inden for de nærmeste dage, hvis man ikke vil være med.
Både TDC og datterselskabet YouSee sætter priserne op fra årsskiftet, og man skal reagere inden for de nærmeste dage, hvis man ikke vil være med.

Danmarks største telekoncern, TDC, ringer det nye år ind med klingende mønt i kassen. Priserne på langt de fleste telefon-, mobil- og TV-abonnementer bliver nemlig sat op med 15-20 kroner hver måned. Forbrugerrådet mener, at konkurrencemyndighederne bør se på området og opfordrer til, at man ser sig om efter billigere tilbud.

Prisstigningerne gælder fra 1. januar, og man skal derfor reagere og eventuelt sige sit abonnement op hos selve TDC senest 15. december og hos datterselskabet YouSee senest 17. december, hvis man ikke vil lege med længere.

TDC: Massive investeringer kræver penge

TDC er Danmarks største udbyder på alle områder: 891.000 fastnetkunder, 2,28 millioner mobilkunder, 1,07 millioner internetkunder og 1,37 millioner TV-kunder.

»Som markedsleder skal TDC være med til at sikre, at Danmark fortsat er helt fremme, når det gælder teknologisk udvikling i sammenligning med andre lande og markeder. Det kræver, at TDC er lønsomme for at kunne investere i hele Danmarks netværk. For at være lønsomme er vi nødt til at sætte prisen op på visse af kundernes produkter. Vi tror på, at danskerne gerne ser en stærk telespiller i Danmark, så vi, som land, fortsat er konkurrencedygtigt, og det betyder massive investeringer i Danmarks IT- infrastruktur. Prisstigninger er nødvendige, så vi fortsat er i stand til at investere og i stedet for, at det sker drypvis, siger vi nu at her er prisstigningerne pr. 1. januar 2014,« skriver TDC som forklaring på tdc.dk/prisstigning, hvor man kan se, hvad det enkelte abonnement stiger med.

Her fremhæver TDC også, at der alene i 2013 er »investeret mere end tre milliarder kroner i netværk, og frem mod 2020 har TDC planlagt investeringer for op mod 25 milliarder«.

Garanti: Ikke flere stigninger i 2014

»Vi gik sidste år over til ikke at lave tilfældige, pludselige prisstigninger, men at foretage dem én gang om året, hvis det er relevant, så alle kan gennemskue det. Vi har en netværksudrulningsstrategi, som kulminerer med en mobiludrulningsplan, som kommer til at koste en hel del penge for at få Danmarks bedste mobilnet. For at blive ved med at kunne levere kvalitet, beder vi alle bidrage en lille smule til det, som alle får gavn af,« fortæller René Brøchner, direktør for mobiltelefoni, bredbånd, TV og telefoni hos TDC.

Han fremhæver, at også ikke-mobilkunder får gavn af udbygningen.

»Der er også et adfærdsregulerende element i dette. Nogen sidder med ældre abonnementer, hvor der findes nye pakker til lavere priser. Noget af prisstigningen skyldes priser på TV-rettigheder. Men samtidig lægger vi flere kanaler i TV-pakken, giver mobil sikkerhed o.s.v., og til januar lancerer vi TV-arkiv med adgang til tidligere udsendelser. Så i stedet for massivt at lave punktvise stigninger, efterhånden som vi forædler produktet, har vi valgt gelinde at lave mindre stigninger én gang om året,« siger René Brøchner.

Så du garanterer, at der ikke kommer flere stigninger næste år?

»Nej, ikke en eneste i 2014 for TDC-kunder. Grundlæggende er folk glade for vore produkter, så heldigvis oplever vi ikke den store utilfredshed, selv om ingen synes, at det er sjovt med prisstigninger. Dog er det hidtil lykkedes at finde en balance, så selv om der altid vil være nogen, der siger abonnementet op, tror jeg ikke, at det vil være mærkbart,« siger han.

TV-kanaler ændres ved nytårstid

Hos TDCs kabel-TV-selskab YouSee, som er Danmarks største, stiger priserne også. Grundpakken bliver ti kroner dyrere om måneden, mellempakken 30 kroner og fuldpakken 20 kroner.

»En gang om året tilpasser YouSee sin produktstruktur på TV. Vi forsøger at gøre det én gang om året, hvor priserne til vore samarbejdspartnere, altså på TV-kanalerne, samtidig stiger. Her skal kunderne også ofte genindlæse kanalerne på deres fjernsyn,« siger Mathias Berg, direktør for YouSee.

Men bredbåndsprisstigninger kan fortsat komme drypvis som tidligere?

»Kabel-TV-nettet kan tilbyde rigtigt meget hastighed til en fornuftig pris. De kunder, der har haft forbindelser med 10 megabit i sekundet, har fået øget hastigheden med 50 procent, mens prisen kun er steget med fem procent.«

Så du udelukker altså ikke, at prisen kan stige i løbet af 2014?

»Det har vi ingen planer om lige nu,« siger Mathias Berg og fremhæver, at alle YouSee-kunder til foråret får mulighed for gratis at få trådløs adgang gennem andre YouSee-bredbåndskunders trådløse forbindelser i hele landet, når man kommer forbi.

395 kroner for at få mindre TV

I brevet til YouSee-kunder står, at »det koster 395 kr. at ændre dit abonnement til en mindre TV-pakke«. Hvorfor skal man betale for at få mindre - er det ikke dårlig stil?

»Det kan man altid diskutere. Hos YouSee betaler man for at kunne tage alle TV-kanaler i alle rum uden hverken kort eller boks. Vi har valgt en infrastruktur, som betyder, at hver gang man skifter pakke, skal vi fysisk have en person ud til din bolig, hvor han skal ind i TV-skabet med et filter og manuelt skifte det ud.«

Men man betaler vel ikke ekstra, hvis man omvendt skifter til en dyrere pakke?

»De 395 kroner er samme pris over hele Danmark. Det er ikke dyrere, hvis man bor langt væk, det er samme pris for alle. Hvis man vælger en større pakke, betaler man også en højere pris, og her er beløbet indregnet. Hvis folk havde en TV-boks for hvert TV, kunne vi ændre adgangen til TV-pakkerne på en computer. Nu skal vi hjem til dig hver gang,« forklarer Mathias Berg.

Han tror kun, at få vil sige op på grund af prisstigningerne.

Forbrugerrådet: Konkurrencemyndighederne bør se på dette

I Forbrugerrådet opfordrer chefkonsulent og økonom Martin Salamon imidlertid til, at TDC-kunderne griber muligheden for at skifte.

»Disse prisstigninger er blot en demonstration af TDCs markedsmagt, som også går ud over erhvervskunderne. Hele butikken hæver priserne, uanset at noget er under - måske - hård konkurrence, andet er slet ikke, noget sparer TDC på ved at bruge ny teknologi, og noget bliver dyrere, fordi TDC skal bruge flere penge på kundeservice. En sådan handling fra et selskab, der har en dominerende position på de fleste markeder, bør kalde på opmærksomhed fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Det er klassisk monopoladfærd, at monopolisten selv kan sætte priserne. TDC gør dette, fordi TDC kan, og så er det bare »god jul og godt nytår til vore kunder - I skal bare vide, hvem der bestemmer her«,« siger Martin Salamon.

Han opfordrer TDC- og dermed også YouSee-kunderne til at benytte lejligheden til at skifte til et andet selskab.

»Lige nu, hvor alle skal bruge penge på at købe julegaver og planlægger vinterferie, er et godt tidspunkt at hente penge ved at skifte væk fra TDC til et firma, der trods alt findes og er væsentligt billigere,« siger han.

Kan være billigere separat

TDC har jo vundet mange kunder på at sælge TV, telefoni og internetforbindelse i pakker, såkaldt tripleplay. Det gør det væsentligt sværere at skifte, og så bliver folk i butikken, fordi de synes, at det er besværligt?

»Det er en del af de kombinerede ydelser, at de får folk til at hænge fast, selv om de måske er utilfredse med to ud af tre ydelser. De synes, at det sammenlagt er dødsmart og betaler så kassen for det. Det udnytter selskaberne, og nu får prisen en ekstra omgang. Hvis man faktisk benytter alle tjenester, er tripleplay-pakker for nogen en rigtigt god ide. Men folks forbrugsmønstre er meget forskellige, og mange vil kunne få en bedre pris ved at købe tingene separat. Man må simpelt hen sætte sig ned og regne på det selv. Men det kan for mange godt betale sig at skifte, og nu er muligheden der for at slippe væk fra TDC,« siger Martin Salamon.

Han ryster på hovedet over gebyret på 395 kroner for at skifte til en mindre TV-pakke.

»Det er udelukkende for at forhindre dig i at gøre det og blive hængende på den dyrere pakke. Det er en skat på det fri valg. Der er jo ingen særlige udgifter for TDC ved at skifte dig til en mindre pakke. Det ville klæde TDC at fjerne det gebyr, så man kom bare den centimeter tættere på det frie TV-valg, som TDC er så glad for at tale om,« siger Martin Salamon.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.