Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Nu kan »hijab-emojien« være på vej til din mobil

Din mobiltelefon er i forvejen fyldt med dem, de populære og kulørte emojis, der sendes som humørikoner i SMS-beskeder og i emails.

Og nu kan der være to nye på vej. To nye emojis, der allerede inden det står klart, om de kommer eller ej, har har fået langt flere bemærkninger med vejen end forgængerne og sat gang i glødende diskussioner på sociale medier.

Den ene emoiji forestiller en muslimsk kvinde med hovedbeklædningen hijab, der nok er det tørklæde, vi oftest ser muslimer bære i Danmark.Tørklædet lader ansigtet være frit - men dækker håret - og symboliserer ære, beskedenhed og moral.

Designeren bag de to emojis er den 15-årige saudiarabiske pige Rayouf Alhumedhi, der er bosat i Tyskland. Hun har sendt sine forslag til firmaet Unicode Consortium, der administrerer standardsættet af emojis, og her er man langt fra afvisende.

»Jeg ville have noget, der repræsenterede mig og de millioner af kvinder, som bærer tørklæde hver dag og er stolte over at bære det,« har den 15-årige pige fortalt til Washington Post.

I hendes ansøgning til Unicode Consortium står der ifølge amerikanske medier: »I en tid med digitalisering er billeder et vigtigt element i kommunikationen. Emojis er mere effektfulde og benyttede end nogensinde. Millioner bruger dem til at formidle følelser, optrædener og historie.«

Det lyder fint nok, skriver flere brugere på sociale medier, men en hijab-emojis hører ingen steder hjemme, mener de. Som en kritisk bruger skriver på TV 2 Nyhedernes Facebook-profil:

Flere amerikanske medier skriver, at Unicode Consortium for tiden gennemgår nogle af de sidste revisioner af hijab-emojien, og at Rayouf Alhumedhis forslag kan blive til virkelighed i løbet af næste år.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.