Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

LinkedIn afslørede hemmeligt brugertal i Danmark

Men detaljerne om brugere er få. Og det er et problem, siger ekspert, der mener LinkedIn har ry for at være »kedeligt«.

1,6 millioner danskere har en profil på det sociale netværk LinkedIn. Og snart er tallet 1,7 millioner.

Det afslørede en repræsentant for selskabet under et møde på Social Media Week i København onsdag.

Men hvor mange af brugerne er reelt aktive? Og hvor ofte bruger den gruppe så tjenesten?

Det vil LinkedIn ikke oplyse, og selv brugertallet i Danmark blev på mødet forsøgt gjort hemmeligt på trods af over 100 fremmødte.

»I må ikke tweete dette tal,« sagde Mikkel Preisler, senior account executive hos LinkedIn på mødet med henvisning til de 1,6 millioner brugere, der blev vist på en storskærm.

Mikkel Preisler forklarede, at LinkedIn af hensyn til børsen i USA ikke kan give yderligere detaljer om brugernes brug af LinkedIn.

Tallet blev dog kort efter alligevel offentliggjort og lagt på blandt andet Twitter.

Har ry for at være kedeligt

Brugertal på omkring de 1,6-1,7 millioner har tidligere været nævnt forskellige steder, og man kan blandt andet finde et næsten tilsvarende tal, hvis man forsøger at købe en annonce på LinkedIn.

Selskabet leverer kun sjældent officielle tal på nationalt niveau.

På mødet, der havde titlen »LinkedIn taler ud,« var det dog også sparsomt med andre konkrete tal. Mikkel Preisler fra LinkedIn sagde, at han ikke kunne oplyse brugernes aktivitetsniveau, men han erkendte dog, at det »var ikke lige så stort som på Facebook«. Over tre millioner danskere regnes som aktive på Facebook. Mange af dem logger sig på adskillige gange hver eneste dag.

De manglende konkrete tal er et problem for tech-virksomheder generelt og LinkedIn i særdeleshed, vurderer Trine-Maria Kristensen, der rådgiver virksomheder om brugen af sociale medier.

»Hemmelighedskræmmeriet tyder på, at LinkedIn har et lavt engagement, altså at folk ikke rigtigt bruger det. Jeg tror, at folk generelt synes, at LinkedIn er lidt kedeligt,« siger Trine-Marie Kristensen til Berlingske.

Begrænsninger på tal

LinkedIn fortalte i begyndelsen af året, at man har mere end 330 millioner profiler på verdensplan, men heller ikke i dén forbindelse ville man fortælle, hvor mange af medlemmerne, der er aktive brugere eller hvor mange, der blot bruger sin profil, når de for eksempel skal skifte job.

Det er heller ikke muligt at få oplyst, hvor mange, der i praksis har forladt deres profil og ikke har opdateret den i årevis.

På mødet i København hos Lederne under Social Media Week sagde LinkedIn, at folk primært brugte platformen i dagtimerne, og at selskabet oplevede en faldende aktivitet i weekender, jul, påske og under sommerferien. Men LinkedIn ønskede ikke at oplyse, hvor meget aktivitetsniveauet faldt.

Ifølge LinkedIn ville tjenesten være omkring den 10. mest besøgte hjemmeside i Danmark, men besøgstallene offentliggøres heller ikke for lokale markeder.

Hvorfor skal det hele været så hemmelighedsfuldt, lød flere spørgsmål fra salen.

»Jeg kan godt følge dig, men det eneste svar lige nu er desværre, at der er begrænsninger på, hvad vi kan dele af tal,« sagde Mikkel Preisler.

Der er et behov

LinkedIn er blot et af mange relativt nye globale brands indenfor sociale medier og kæmper umiddelbart med virksomheder som Facebook, Twitter og Instagram om brugernes opmærksomhed.

LinkedIn skiller sig dog markant ud ved at være et netværk, der blandt andet i høj grad bruges til rekruttering og professionelt netværksarbejde i mange forskellige brancher.

Men de få tal gør det alligevel svært for LinkedIn at overbevise rådgivere og virksomheder om, at de bør købe annoncer hos selskabet, vurderer Trine-Maria Kristensen.

»Det er en skam, for der er virkelig brug for et netværk for professionelle. Der er brug for et netværk, der ikke er fyldt med kattekillinger, kageopskrifter og billeder af kopper med kaffe, så jeg kan ærligt talt ikke forstå, hvorfor de ikke vil stille op og fortælle mere,« siger Trine-Maria Kristensen.

Social Media Week fortsætter ugen igennem i København med over 100 indlæg.

Berlingske er officiel mediepartner på Social Media Week.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.