Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Huawei går efter mobil topposition

Kinesisk storproducent klar med »verdens hurtigste« 4G-mobiltelefon, som skal bringe selskabet helt op i toppen af mobilverdenen. Men det vil blive dyrt at nå, siger analytiker.

Huawei lancerer sin nye Ascend P2 med betegnelsen »verdens hurtigste« smartphonetelefon. Den kan bruges på de nye 4G-/LTE-supermobilnet. Foto: Huawei
Huawei lancerer sin nye Ascend P2 med betegnelsen »verdens hurtigste« smartphonetelefon. Den kan bruges på de nye 4G-/LTE-supermobilnet. Foto: Huawei

Den kinesiske storproducent af mobiltelefoner og mobiludstyr, Huawei, går nu målrettet efter en topposition i mobilverdenen.

Den besked har Huawei givet før, men 2013 vil vise et langt mere aggressivt selskab, der mener det. Sådan lyder meldingen fra Mobile World Congress, verdens største mobilmesse, som i denne uge holdes i Barcelona i det nordøstlige Spanien. Ifølge analysehuset IDC var Huawei i fjerde kvartal 2013 verdens tredjestørste leverandør af smartphonetelefoner med en leverance på i alt 10,8 millioner styk. Huawei sidder dog kun på en markedsandel på 4,9 procent efter Apple og Samsung.

Ny toptelefon til supermobilnet

Huawei har gennem mange år leveret mobiludstyr til teleselskaberne og er verdens næststørste producent efter svenske Ericsson. For ti år siden gik Huawei ind på privatmarkedet men har indtil for nylig været relativt ukendt i Vesteuropa.

Det skal ændre sig i 2013, slår Huaweis globale markedsføringsdirektør, Amy Lou, fast, der lover, at gennembruddet kommer i år.

Huawei har netop i Barcelona lanceret sin nye Ascend P2-telefon, som kan bruges på de nye 4G-/LTE-supermobilnet, hvor datahastigheden er fem-ti gange højere end på 3G-mobilnettene. Huawei kalder selv Ascend P2 for »verdens hurtigste« smartphonetelefon.

Ascend P2 har en gigantisk skærm på 4,7 tommer med en opløsning på 315 ppi, en tykkelse på 8,4 mm og et kamera på 13 megapixler. Den er udstyret med funktionen »Magic Touch« (Magisk berøring), så man kan betjene den med vanter på, ganske som man kan med Nokias topmodel, Lumia 920-telefonen, som dog kører med Windows Phone som styresystem i modsætning til Huawei, som satser på Googles styresystem, Android.

Væk med »Made in Hongkong«-mærket

Ascend P2 har også indbygget NFC (Near Field Communication), en teknologi, som gennem en chip gør det muligt f.eks. at foretage betalinger trådløst ved blot at lade telefonen berøre betalingsterminalen. NFC kan også bruges til at koble udstyr sammen, så man kan overføre data, f.eks. billeder og film.

Huawei kæmper en kamp for at slippe af med sit image som billige »Made in Hongkong«-produkter. Omvendt spiller Huawei bevidst på, at netop Android-telefonerne er billigere end mange af konkurrenterne.

Analytikere forventer da også, at Huawei kan bruge det lavere prispunkt til faktisk at vinde markedsandele i år.

»Varemærkegenkendelse og troværdighed forbliver en udfordring for Huawei. Men dette er et selskab, som aldrig giver op. Huawei er fast besluttet på at komme ind på mobilmarkedet, selv om den intensive konkurrence på dette område betyder, at de bliver nødt til at bruge en masse penge for at få held med det,« siger Ben Wood, analysechef for analyseselskabet CCS Insight, som følger teknologimarkederne, til britiske BBC.

Berlingske dækker Mobile World Congress frem til onsdag, og du kan følge nyhederne på www.b.dk/tech og www.business.dk/digital.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.