Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Søvnbesvær? Hold hovedet koldt

Et amerikansk forsøg viser, at det måske kan hjælpe at køle hjernen ned, hvis man har svært ved at falde i søvn.

.
.

Har du problemer med at sove? Og har du prøvet både at gøre soveværelset helt mørkt, tælle får og ikke drikke kaffe? Hvis ingen af delene har hjulpet, kan der måske snart være hjælp at hente.

Forskere fra the University of Pittsburgh School of Medicine  i USA har i en ny undersøgelse fundet frem til, at folk, der lider af søvnløshed, tilsyneladende kan få flere timer på øjet, hvis hjernen holdes kold, skriver Time Healthland

En af psykiaterne fra universitet, der står bag undersøgelsen, Dr. Daniel Buysse, har i tidligere studier bevist, at folk, der har problemer med at sove, har en tendens til at have en højere aktivitet i frontallapperne, der tager sig af funktioner som at planlægge og organisere, end andre mennesker har.

Læs også:

Chris MacDonald: Her er de første tegn på, at du mangler søvn

Chris MacDonald: Den store løgn om søvn

 

Det gælder også for mange mennesker med søvnløshed, at de ikke kan falde i søvn, fordi deres hjerne fortsætter med at arbejde – og at de ikke kan lukke af for de tanker, der kører rundt i hovedet på dem, når de skal sove.

Det undrede Daniel Buysse sig over, skriver Time. Han havde en teori om, at den øgede aktivitet var med til at øge hjernens aktivitet og dermed hjernens temperatur til et stadie, hvor det fysiologisk var sværere for personen at falde i søvn. Han fandt ud af, at den øgede hjerneaktivitet fik hjernen til at blive for varm, og dermed blev det sværere at sove.

Koldt vand

I undersøgelsen fik en gruppe på 12 mennesker, der led af søvnløshed, en hat på, der indeholdt koldt vand, når de skulle sove. Det viste sig, at forsøgspersonerne derefter faldt i søvn lige så let som folk, der ikke led af søvnløshed.

Ved hjælp af den afkølede kasket tog det 13 minutter for forsøgspersonerne, der havde problemer med at sove, at falde i søvn. Hvorimod en kontrolgruppe, der ikke havde problemer med at falde i søvn, brugte 16 minutter på at finde søvnen. 

"Resultaterne viser, at der er mange måder at gribe ind over for søvnløshed," siger direktør for søvnforstyrrelser ved Rush University Medical Center i USA, James Wyatt, til Time.

"Vi har en bred vifte af medicin og kognitiv adfærdsterapi som behandlinger, men dette åbner døren til en helt tredje kategori," sagde han.

Den danske søvnforsker Søren Berg fra søvnklinikken Scansleep finder undersøgelsen interessant, men mener at der skal yderligere undersøgelser til.

"Det er et interessant eksperiment. Jeg vil gerne se det gentaget i en større gruppe af patienter," siger han og fortsætter:

"Man har i mange år spekuleret i, at mennesker, der ikke kan sove, har en øget aktivitet i hjernen. At man så kobler det til en øget temperatur er mere spekulativt. "

"Man ræsonnerer, at en øget aktivitet er lig en øget temperatur, men er det sandt? Her tester man ved at køle hovedet ned, og det hjælper tilsyneladende," siger Søren Berg.

Følg sundhedsstoffet på facebook

Han mener, at konklusionen på dette eksperiment er, at det åbner døren til nye behandlingsmetoder, men at mere forskning er nødvendig.

Læs også:

Chris MacDonald: Her er de første tegn på, at du mangler søvn

Chris MacDonald: Den store løgn om søvn

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.