Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ny slankekur: Din mad må ikke veje mere end dig selv

En dansk professor har tabt sig syv kilo med en strengt logisk tilgang til slankekure: Et måltid skal ikke veje mere, end du har tabt dig siden sidste måltid.

En nøjagtig badevægt og en god køkkenvægt er de vigtigste ingredienser i professorens slankekur.
En nøjagtig badevægt og en god køkkenvægt er de vigtigste ingredienser i professorens slankekur.

Hvis du vil styre din kropsvægt, skal du styre madens vægt. Så enkel - og opsigtsvækkende anderledes - er tankegangen bag en slankekur, som en teknologiprofessor fra Aalborg Universitet har udviklet og foreløbig selv har tabt sig 7,4 kilogram på en måned med.

Det skriver den statslige videnskabsformidlings-portal Videnskab.dk

Jakob Stoustrup arbejder til daglig med matematiske beregninger og kontrolsystemer - og han har anlagt samme logik på sin nye slankekur, der snart udkommer som app. Nøglebegrebet er vægtkontrol og for en systemstyrings-ekspert er det oplagt. Hvis man vil kontrollere vægten i et system, kontrollerer man vægten af det, der kommer ind i systemet.

Og det er ud fra den strengt logiske tilgang, at Stoustrup har brugt madens vægt i stedet for kalorier eller fordeling af fedt, kulhydrat og protein eller hvad man ellers bruger til at måle et måltid i mere traditionelle tilgange til slankekure.

Rent praktisk har Stoustrup vejet sig før hvert måltid og kun spist lige så mange gram i et måltid, som der var »luft« op til den vægtgrænse, han på forhånd havde bestemt sig for. Grænsen sættes dag for dag i en kurve, der langsomt falder mod den ønskede målvægt.  For hans eget vedkommende var det 239 gram om dagen og det lykkedes fint at spise og drikke sig lige akkurat op til den grænse, men aldrig komme over den.

På Jakob Stoustrups præsentationsside på Aalborg Universitet  kan man ikke læse om hans slankekur, men til gengæld står der mange ting om optimal regulering af tekniske systemer, som styres efter samme system, der er brugt i hans slankeeksperiment, nemlig tilbagekobling.  På nyere dansk hedder det også en feedback-mekanisme, hvor input reguleres i forhold til output.

Han har beskrevet sin metode og sit vægttab i en engelsksproget blog, Closed-loop weight control: the power of feedback,

Jakob Stoustrups har registreret sin egen vægt med blåt og hans målkurve er vist med rød over en periode på 40 dage. Hver dag har han ramt den røde kurve, men ikke mere (bortset fra en enkelt dag). Skærmbillede fra hans blog.
Jakob Stoustrups har registreret sin egen vægt med blåt og hans målkurve er vist med rød over en periode på 40 dage. Hver dag har han ramt den røde kurve, men ikke mere (bortset fra en enkelt dag). Skærmbillede fra hans blog.

»Jeg arbejder normalt ikke med ernæring, men jeg ved, hvordan man regulerer et lukket kredsløb. Det var den simpleste måde at gå til det på for mig. I stedet for at se på alle mulige biomarkører, har jeg kun set på, hvad der går ud og ind af vægt. Det virker,« siger Jakob Stoustrup til Videnskab.dk.

Stoustrup siger til Videnskab.dk, at han ikke har været sulten, men har spist som han plejer - og det er så i forvejen relativt sundt med grønsøger, kød og fedt, og han motionerer et par gange om ugen. Dagen efter motion skulle han endda spise mere mad end han havde appetit til for at udfylde rammerne af sit eksperiment - andre kan vælge at tage gevinsten hjem og spise mindre, hvis man selv vil forsøge sig.

Der er selvfølgelig intet bevis for at slankekuren virker, blot fordi en enkelt mand har tabt sig med metoden. Eller rettere, der må være uomtvisteligt matematisk bevis for, at man taber sig, hvis man holder sig under den vægtkurve, man har sat sig for at følge. Men spørgsmålet er, om kuren virker for andre. Og før man kaster sig ud i at hente den gode badevægt ind til spisebordet og gå matematiske til værks med vægttabet, vil man jo også gerne vide, om det kan give bagslag at spise på den måde.

Videnskab.dk har talt med flere sundhedseksperter og ernæringsforskere, og ingen af dem advarer mod kuren - selvom flere har en sund skepsis over for dem.

Sådan gør du:

  • Bestem dig for et realistisk vægttab. Vej dig før et måltid og start kurven med den vægt.
  • Før hvert måltid vejer du dig. Hvis der er 400 gram op til din dagsvægt, spiser du 400 gram mad, hvis der er 800 gram, spiser du 800 gram.
  • Du skal ikke tænke på kalorier, fedtindhold, hurtige kulhydrater eller andet.

Stoustrup har vejet drikkevarer  med i sine måltider. Antageligvis bør drikkevand holdes ude af regnskabet. Han har faktisk snydt lidt med sin egen metode og kun vejet sig tre gange om dagen: Tidligt om morgenen, sent om aftenen og lige før dagens hovedmåltid, der for ham er om aftenen. Til morgenmad og frokost  har han spist halvdelen af det antal gram, som morgenvægten afvej fra aftenvægten. Det er mere kompliceret og kræver mere kontrol. Til gengæld skal man ikke finde et sted på arbejde at smide tøjet og veje sig selv - det er vanskeligt nok at veje kantinemåltiderne.

Læs mere på videnskab.dk: Forsker: Tab dig effektivt med simpel, matematisk slankekur:

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.