Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Her er de fem fejl, du typisk begår, når du vil tabe dig et par kilo

Drop alt om »forbudt-lister« og andre restriktioner. Hold lidt mere af din krop og lad være med skiftevis at straffe den og belønne den. Intuitiv spisning er en af de slanke-tendenser, der er kommet stadigt mere opmærksomhed omkring.

Frugt og grønt.
Frugt og grønt.

Hvordan smider man et par kilo på den rigtige måde, så man ikke tager dem på igen?

Det er der mange bud på. Men en af de tendenser, der er kommet stadigt mere fokus på de seneste par å,r er, at vi kan tabe os ved at spise mere intuitivt. Droppe de skrappe regler og alle vores »forbudt-lister« og i stedet  lytte til, hvornår vi reelt er sultne, og hvornår vi er mætte. Og så hjælper det en hel del at holde lidt mere af sin krop, lyder det.

Marie Steenberger er ernæringsekspert, uddannet i human ernæring fra Surhs Seminarium og har skrevet flere bøger om vægttab. Her er hendes bud på de fem typiske fejl, vi begår, når vi gerne vil tabe os:

1. Du er for utålmodig

Et sundt vægttab tager tid. Hvis du prøver at tabe mere end et kilo om ugen, er der stor sandsynlighed for, at du lynhurtigt vil tage det kilo, du har tabt i løbet af ugen, på igen. Kroppen er en overlevelsesmaskine, der vil kæmpe. Så hvis den oplever at blive sat på en hård kur - som et kilo om ugen er - vil den forsøge at indhente de tabte kalorier senere.

2. Du laver »forbudt-lister«

En typisk fejl, når man gerne vil slanke sig er at lave sin egen »forbudt-liste«. Slut med Summerbirds flødeboller om eftermiddagen. Ingen hvidvin med mindre der er fest, nul hvidt brød og ingen fede sovser.
Glem alt for »forbudt-lister«. Så snart noget er forbudt, har hjernen en evne til at fokusere på netop dét. Dermed kommer man ofte til at bryde sin »forbudt-liste« og helt droppe kuren i et par uger, før man forsøger at komme op på hesten igen. Og så er det forfra.

3. Du lader hjernen bestemme i stedet for kroppen

Mange vælger en bestemt kur eller en ekstrem retning, når de vil tabe sig. Så skal man spise 600 gram grøntsager til middag, eller indtage mad seks gange om dagen og så videre. Vi gør det, fordi vi har brug for nogle skrappe regler i håb om, at vi bedre kan overholde kuren.
I stedet skal vi lytte langt mere til vores intuition.

Hvornår er vi sultne, og hvornår er vi mætte? Det fortæller kroppen os, men vi lader i alt for høj grad hjernen og hovedet bestemme og overhører kroppens naturlige signaler.
Vi kan det instinktiv, fra vi er født. Målet er at genskabe den naturlige fornemmelse for sult og mæthed.

4. Du holder ikke lige så meget af din krop, som du burde

Mange, der gerne vil tabe sig, ryger - uden at ville det - ud i nogle uhensigtsmæssige spisemønstre. Straf og belønning bliver en del af slankekuren. Og ude på sidelinjen kører et selvhad til kroppen. En krop, man prøver at styre benhårdt, som var den en vild galophest. Men jo mere, vi prøver at holde af vores krop, jo mindre behøver vi skiftevis at belønne den og straffe den.

5. Du glemmer, at det er mængden, det handler om

Alt det med at tænke i sundt og usundt ... drop det! Hvis du har stærkt behov for en muffin hver eftermiddag, så spis den og nyd den. Regler om alt det, du ikke må spise, holder ikke på den lange bane. Til gengæld skal du være opmærksom på, hvor meget du hælder op på tallerkenen, når du spiser de faste måltider. Det er portionsstørrelsen, der er afgørende.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.