Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Har du smartphone-nakke?

Vi lever livet med vores hoveder bøjet oftere og længere ned i en mobiltelefon. Det slider vores nakker, men man behøver ikke forsage teknologien for at rette op på skaderne.

I Kina er der indført fortov for de duknakkede. Verden over kigger vi stadigt mere ned på vores telefoner.
I Kina er der indført fortov for de duknakkede. Verden over kigger vi stadigt mere ned på vores telefoner.

Tennisalbue, musearm og SMS-fingre. Den moderne livsstil slider på vores krop, og nu kan vi tilføje smartphone- eller tablet-nakke til listen. Vi hænger nemlig i højere grad med hovedet over vores brug af den håndholdte teknologi.

I et nyt studie, publiceret i tidsskriftet Surgical Technology International, har den amerikanske ryg- og ortopædkirurg Kenneth Hansraj undersøgt, hvordan det belaster vores ryg og nakke, at vi stigende grad går med hovedet begravet i en telefon eller tablet.

Ved at undersøge vægtbelastningen på en model af den menneskelige rygsøjle har han slået fast, at det næppe bør undre, at stadigt flere patienter med smerter i nakke og ryg også rappoterer om et timelangt tidsforbrug af håndholdt teknologi.

Tungt hoved

I neutral position vejer et gennemsnitligt menneskes hoved omkring fem kg. Men bøjer vi nakken blot 15 grader, betyder vægtforskydningen, at hovedet i stedet belaster nakkens rygsøjle, muskler og sener med en kraft, som svarer til 12 kg. Og når vi nærlæser de små skærme med nakkerne bøjet i en vinkel på 60 grader, hiver hovedet med lidt over 27 kg. Det svarer til, at have fire bowlingkugler i fuld størrelse liggende på nakken. Eller en stabel på cirka 210 styks iPhone 6.

I kort tid kan nakken godt tåle en sådan belastning, men med den øgede tid med mobilen øges også risikoen for slid og komplikationer, som i værste fald kan føre til en operation. Dertil kommer at en sammenhutlet stilling foran skærmen øger udskillelsen af stresshormoner. Ifølge studiet bruger vi i gennemsnit to til fem timer dagligt med hovedet bøjet forover. På et år bliver det til mellem 700 og 1.400 timers ekstra pres på den øverste del af rygraden, og en almidelig gymnasieelev kan i nogle tilfælde nå op til 5.000 timers dårlig positur om året.

Tænk på posituren

Kenneth Hansraj er klar over, at det i dag kan virke som en nærmest umulig opgave at droppe sin smartphone eller tablet. I stedet foreslår han, at vi som brugere bliver mere opmærksomme på vores positur. Ved at løfte hovedet, trække skuldrene tilbage og rette os bare en smule op kan vi undgå en stor del af belastningen. Uden at vi af den grund behøver at holde telefonen lige frem foran os.

Ligeledes kan små øvelser give nakken større fleksibilitet og styrke.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.