Longread

Han er åndedrættets mester: Kan holde vejret i 22 minutter

Fridykker Stig Åvall Severinsen har holdt vejret længere end nogen anden og rejser verden rundt for at lære folk at trække det korrekt.

Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Pffft, pfft, pfft, pft«. Det lyder, som når en fodbold eller et cykeldæk pumpes til bristepunktet. Bid for bid snapper fridykker Stig Åvall Severinsen sultent efter vejret og pakker lungerne med de allersidste kubikcentimenter luft.

Hans brystkasse udvider sig som en spærreballon, og som han sidder der på kanten af molen ved Ballehage Strand i Aarhus Bugt, forventer man næsten, at han hvert øjeblik kan lette fra det mørnede træværk og sammen med tågen svæve ind over skrænten og de høje træer i skovene omkring Marselisborg.

Indånding

Det er med sådanne teknikker, at Stig Severinsen har oparbejdet og gjort brug af sin lungekapacitet. Som tidligere elitesvømmer og landsholdsspiller i undervandsrugby har den firedobbelte verdensmester i fridykning brugt store dele af sit 41-årige liv på at holde vejret.

Da træningen som fridykker var på sit højeste, kunne Stig Severinsens lunger rumme 14 liter luft, mod normale fem-syv liter, i små ni minutter, inden det blev tid til næste indånding. Det er omtrent den tid, det tager en gennemsnitlig læser at tygge sig igennem denne artikel.

Ved at indånde ren ilt har han kunnet forlænge den vejrtrækningspause til rekordlange 22 minutter – samme tid, som det tager et afsnit af tv-serien »Venner« at køre over skærmen fra første tone af introsangen til den sidste linje af rulleteksterne. Til sammenligning skal der for de fleste ikke mere end et par minutter uden luft til, før kroppen går i alarmberedskab, og de så småt begynder at gå i panik.

Han har tidligere været både elitesvømmer og landsholdsspiller i undervandsrugby og -hockey. Siden overtog selve fridykningen Stig Severinsens fokus.
Han har tidligere været både elitesvømmer og landsholdsspiller i undervandsrugby og -hockey. Siden overtog selve fridykningen Stig Severinsens fokus.

Selv om Stig Severinsens lungekapacitet i sig selv er imponerende, er det dog i højere grad den mentale del, der er afgørende for en fridykker. Ved at styre sit sind kan man styre sit åndedræt og omvendt. Og som en mester i at holde vejret er en fridykker også en virtuous i at hive det ind på bedst mulig maner.

Derfor rejser Stig Severinsen kloden rundt for at lære folk at trække vejret korrekt i en verden, som efter hans eget udsagn »lever i konstant iltgæld«. Klienterne er alt fra forpustede topatleter og stressede milliardærer til adfærdsvanskelige børn og soldater med posttraumatisk stresssyndrom. Grundtanken er, at et sundt åndedræt både kan optimere og rehabilitere.

Se Stig Severinsen forklare, hvordan du får et sundt og afslappet åndedræt (artiklen fortsætter under videoen):

 

»Jeg gør folk bevidst om hvilken power, der ligger i åndedrættet. Vi trækker vejret 30.000 gange om dagen, og jeg vil tro, at folk i gennemsnit gør det 70 procent optimalt. Det er 30 procent lige ud af vinduet ved hver vejrtrækning, du laver.

Folk går til fitness, køber smart tøj, går til frisøren, får ordnet negle, spiser sund og økologisk mad og så videre. Men den vigtigste del af vores livsproces er åndedrættet. Det ved man også, selv om man ikke er biolog. Uden åndedrættet er vi som regel færdige efter fem minutter. Sagt meget simpelt, er det åndedrættet, der renser blodet og giver hjernen energi, og ved at fokusere vores vejrtrækning kan vi opnå en masse sundhedsmæssige fordele fuldstændig gratis,« siger Stig Severinsen.

Pause

Selv om lejligheden i Aarhus ofte står tom, er Stig Severinsen i dag kortvarigt hjemme i Danmark og plasker rundt i det vinterkolde vand. Iført en sølvblå våddragt med påtrykte lunger, lader han sig stille drive med bølgernes vuggen.

»Nej se, en skarv,« udbryder han og peger ud over havet.

»Jeg synes også, at jeg så nogle marsvin i bugten. Det er godt nok en fantastisk dag. Og se lige det smukke lys. Magisk. Det bliver ikke bedre.«

Stig Severinsen har som fridykker brugt mange timer på at holde vejret under vandet.
Stig Severinsen har som fridykker brugt mange timer på at holde vejret under vandet.

Der er ingen tvivl om, at Stig Severinsen elsker naturen. Det var derfor, han inden sin ph.d. i medicin læste biologi på Aarhus Universitet, og det er derfor, han sammen med sin lillebror som barn gik på opdagelse under vandet på familiens sydeuropæiske feriemål. Jo længere, de kunne holde vejret, jo flere spændende dyr kunne de se og jage med harpun og kniv. De legede James Bond og skrev små agentkort på skrivemaskine, som de puttede i vandafvisende plasticchartek.

Når de kom hjem, dykkede de videre efter gummidyr i familiens egen pool og dystede om, hvem der kunne samle flest ind på en enkelt mundfuld luft. Og til svømning kunne den unge Stig Severinsen give sin træner hovedbrud med sin trang til at dykke frem for at svømme. Nogle gange snød han baner ved at blive under vandet, til de andre på holdet havde taget en runde, og han igen kunne stige op og følge med dem.

»Når man laver noget, man synes er sjovt og er en leg, bliver man jo hurtigt god til det,« siger Stig Severinsen, og som han ligger der i vandet, lader han til at være hjemme i sit naturlige miljø. Han er afslappet og positiv. Egenskaber som er vigtige, når man dykker ned i dybets mørke baslyd eller ind under den grønlandske indlandsis kun iført korte badebukser.

For at kunne holde vejret så længe som muligt bruger Stig Severinsen åndedrætsteknikker til at fylde lungerne helt op med luft.
For at kunne holde vejret så længe som muligt bruger Stig Severinsen åndedrætsteknikker til at fylde lungerne helt op med luft.

Se Stig Severinsen svømme 76,2 meter under den grønlandske is i Discoverys dokumentar »The Man Who Doesn't Breathe« (artiklen fortsætter under videoen):

»Fridykning er også en rejse ind i sig selv. Under vandet er man alene og lærer sig selv at kende på en ny måde. Det samme kan man ved at mærke sit åndedræt, for det lyver aldrig. Det fortæller dig præcis, hvordan du har det. Mentalt, fysisk og spirituelt. På den måde er det en slags sundhedsbarometer, og hvis du for eksempel opdager, at dit åndedræt sidder helt oppe i halsen på dig, er det måske på tide at slappe lidt af. Og her kommer vi tilbage til både det at trække vejret og at holde det.«

Stig Severinsen kravler op på molens kant, og peger på de påtrykte lunger på både for- og bagsiden af sin våddragt. Lungerne er hans logo, og på hans øvrige tøj er de suppleret med sætningerne: »Take a breath« og »Hold your breath«.

»Vi har begge dele her i vores brystkasse. Her har vi forsiden med lyset og solen – træk vejret. Og her på bagsiden har vi det mørke, vi ikke kender. Pausen og stilheden, mørket og månen – hold vejret. Det er som yin og yang eller mand og kvinde, det skal ligesom smelte sammen. Det er det, jeg prøver på med Breatheology (Stig Severinsens primære virksomhed og web-platform, red.) At skabe et 360 graders vue på hele åndedrætsprocessen. For det er der ikke meget fokus på. Vi ved godt, at vi skal trække vejret og trække det godt ned i maven. Men man mangler hele den anden side – at holde vejret. Pauseringen. Den er vigtig i alle ting. I kunst, poesi, dialog, elskov og åndedræt. I alt. Hvis der ikke er pauser, japper det hele bare af sted og bliver noget lort.«

Alle kan lære at trække vejret bedre. Også selv om man ikke er fridykker, mener Stig Severinsen.
Alle kan lære at trække vejret bedre. Også selv om man ikke er fridykker, mener Stig Severinsen.

Udånding

Lige så rolig, som Stig Severinsen kan være i vandet, lige så opildnet kan han blive på land. Og når de store lunger endelig puster ud, sker det med en engageret strøm af ord.

»Indåndingen er faktisk en stressende øvelse. Du presser på brystet og på hjertet, pulsen stiger, ribbensmusklerne spændes og mellemgulvet går ned. Der er ikke noget afslappende i at trække vejret. Udåndingen derimod er passiv. Det er der, du giver slip,« siger Stig, sukker dybt og lader skuldrene falde.

»Ahhhhh. Den lyd. Den kender vi, og vores krop kender den. Så slapper den af. Men vi har svært ved at forstå det i hverdagen. Vi er blevet så civiliserede, intellektuelle og analytiske, at vi ikke mærker efter. Vi er ikke bevidst om hele åndedrætsprocessen. Med alle de bøger, vi har læst, er vi så kloge, at vi kun lever i hovedet. Der bliver ikke rigtig mærket efter i kroppen, om der er spændinger eller noget andet forkert. Men det er noget af det, som vi kan rette op på med åndedrættet.«

Ved hjælp af åndedrættet kan man ifølge Stig Severinsen både måle sin sundhed og få det bedre fysisk og mentalt.
Ved hjælp af åndedrættet kan man ifølge Stig Severinsen både måle sin sundhed og få det bedre fysisk og mentalt.

Stig Severinsen forklarer, at særligt længerevarende stress er let at identificere. Vejrtrækningen vil ofte foregå i brystet og i hurtige, uregelmæssige stød. Det øger pulsen og udskillelsen af hormoner som adrenalin, der giver en selvforstærkende effekt. I kort tid kan tilstanden være fordelagtig, men fortsætter den over længere tid, er det vigtigt at stoppe op.

»Hjernen er som en snotklat, der ligger omgivet af væske i hovedet. Når du trækker vejret, ændres trykket, og hjernen flytter sig lidt frem og tilbage. Når du trækker vejret rytmisk og blødt, er der tid til bevægelse og ro. Når du er stresset i længere tid og trækker vejret i stød, skvulper den krampagtigt rundt. Det er jo ikke til at tænke en kreativ eller kærlig tanke under sådan nogle forhold, men det er der mange af os, som udsætter os selv for. Det er sådan noget, vi skal vide, at vi kan lave om på. Modsat dyr kan vi tænke over vores vejrtrækning, og åndedrættet og bevidstheden koblet sammen er en stærk cocktail.«

Med sin våddragt kan Stig Severinsen være i vandet året rundt.
Med sin våddragt kan Stig Severinsen være i vandet året rundt.

Et fuldendt åndedræt handler ikke kun om at trække vejret, men også om at holde pause.
Et fuldendt åndedræt handler ikke kun om at trække vejret, men også om at holde pause.

Ved at blive mere fokuseret og trække vejret korrekt, aktiverer man blandt andet vagusnerven, der løber mellem hjerte, hjerne og lunger og får kroppen til at slappe af, forklarer Stig Severinsen. For ham er det både påfaldende og problematisk, hvor lidt man i den vestlige verdens lægekunst anerkender vejrtrækningens effekt modsat den østlige tradition, hvorfra blandt andet yoga udspringer. Med sin ph.d. i medicin har han respekt for videnskabelige studier, men som fridykker og instruktør mener han også, at man bør være pragmatisk og kunne kombinere de to verdener.

»Jeg har altid været meget anti-autoritær, og bare fordi noget står i en videnskabelig artikel, betyder det jo ikke altid, at det er rigtigt. Med tiden bliver mange ting modbevist eller ændret. I fridykning mærker man selv efter. Hvis noget ikke virker, bliver det smidt ud til siden, og hvis det virker – om det så er en svømmeteknik, diæt eller vejrtrækningsøvelse – holder man fast i det. Det er »learning by doing«, og oftest er de mest simple ting også de bedste.«

Pause

Den blå våddragt er pakket sammen og udskiftet med en rød hættetrøje på vej ind fra molen. Med rynket pande forklarer Stig Severinsen, at han ofte selv slås med at finde balancen. Mange års indledende arbejde har ført til enorm efterspørgsel fra hele verden, som til tider kan være svær at følge med. Det samme fokus, som kan få fridykkeren Stig Severinsen til at lukke af for behovet for at trække vejret, kan få ham til at drukne mentalt i sit arbejde og glemme at spise på landjorden.

»Jeg er opdraget med, at man skal gøre tingene ordentligt, og at man skal gøre dem færdig. Både fra min familie og den elitesvømmerkultur, jeg kommer fra. Det er kernen i alt, hvad jeg laver. Der har jeg lært at være udholdende og repetere ting. Hele tiden at finde nye veje og optimere med stor disciplin. Du stopper ikke, før du rammer kanten. Sådan har det været hele vejen igennem,« siger Stig Severinsen.

Ved hjælp af vejrtrækningsøvelser kan man ifølge Stig Severinsen øge sin lungekapacitet. Hans egne lunger har kunnet holde 14 liter mod normale 5-7.
Ved hjælp af vejrtrækningsøvelser kan man ifølge Stig Severinsen øge sin lungekapacitet. Hans egne lunger har kunnet holde 14 liter mod normale 5-7.

»Samtidig har jeg lært at leve under meget simple forhold, og at man, hvis man har en gave eller har let ved noget, har pligt til at hjælpe andre og give det videre. Jeg havde godt nok ikke oprindeligt forventet at skulle lægge så meget arbejde i det her så længe, men jeg er også bevidst om, at det er det, jeg har valgt. Det handler også om at være konsekvent, og hvis man virkelig vil rykke igennem, er man er nødt til at vælge noget fra.«

Af samme årsag har han foreløbig fravalgt at stifte familie og få børn, indtil han har nået sit mål om at etablere og stabilisere sin virksomhed og filosofi på globalt plan. Det er tæt på nu, men har også krævet meget. Og Stig Severinsen mener, at vi som trygge danskere ofte glemmer, at vores valg og handlinger kræver konsekvenser. At vi nogle gange er nødt til at vælge noget fra for at opnå noget andet. At vi ikke altid kan få det hele på én gang.

»Pointen er, at det koster noget, og at du selvfølgelig ikke bliver god ud af ingenting. Der er vi ofte naive at tro, at vi skal have alting foræret. Hele vores kultur er blevet meget quick-fix-agtig, og vi tror, at vi kan blive stjerner af at stille op i X-Factor eller et realityprogram. Som samfund japper vi efter vejret, og der er ikke længere tid til fordybelse. Der er ikke engang tid til pauser i børne-TV,« siger Stig Severinsen.

»Sandheden er jo, at det kræver både ofre og fordybelse at blive god og nå langt, men hvis vi forventer, at andre tager ansvar for os, florerer amatørismen. Så gider ingen at gøre sig umage. Vi er nødt til at tage et ansvar og at mærke efter på os selv, hvis det ikke skal have konsekvenser på længere sigt.«

Stig Severinsen trækker vejret dybt et par gange.

»Jeg har svært ved at acceptere amatører, folk, som ikke tager tingene seriøst. Det kan man ikke som fridykker, som et perfektionistisk menneske,« siger han.

»I min verden, i fridykningens verden, er der ikke plads til fejl. Du kan ikke sige, »gud, jeg glemte lige at sætte sikkerhedslinen på«. For så er du død. Du er død. Det er ikke sådan noget med, at du brækker noget eller kommer galt af sted. Nej, du er død. Du fortsætter ned i dybet og kommer aldrig op igen. Eller hvis nogen siger, »ej, jeg glemte lige at holde øje med ham der, for der var en, som ringede til mig«. Jamen, så druknede han jo.

Det er virkeligheden i min verden. Der er meget på spil.«

 

Læs mere om Stig Severinsen og vejrtrækning på Breatheology.com.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.