Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Glem 6 om dagen – så meget skal du spise for at undgå kræft og hjertekarsygdomme

De officielle kostråd anbefaler seks stykker frugt og grønt om dagen. Men hvis man vil have den optimale beskyttelse mod sygdomme og for tidlig død, skal der spises endnu mere af det sunde.

(FILES) This file photo taken on February 8, 2017 shows fruit and vegetables during the opening day of the "Fruit Logistica" trade fair in Berlin on February 8, 2017.
(FILES) This file photo taken on February 8, 2017 shows fruit and vegetables during the opening day of the "Fruit Logistica" trade fair in Berlin on February 8, 2017.

De officielle kostråd anbefaler seks stykker frugt og grønt om dagen, men hvis man vil forlænge sin levetid mest mulig, skal der faktisk endnu mere af det sunde indenbords. Det afslører et nyt forskningsprojekt ifølge den britiske avis The Independent.

Det viser sig nemlig, at den optimale mængde er ikke færre end ti stykker frugt og grønt, hvis man vil optimere sin chance for at styre uden om hjertekarsygdomme, slagtilfælde, kræft og for tidlig død.

Således viser forskningsprojektet, der er blevet offentliggjort i det medicinske tidsskrift International Journal of Epidemiology, der bliver udgivet af Oxford University Press, at der er store fordele at hente, hvis man dagligt indtager ti stykker frugt og grønt:

Ens risiko for at blive ramt af hjertesygdomme falder med 24 pct., risikoen for et slagtilfælde mindskes med en tredjedel, sandsynligheden for komme til at lide af hjertekarsygdomme mindskes med 28 pct., faren for at få kræft falder med 13 pct., og risikoen for at dø før tid falder med 31 pct. Alle tallene er sammenlignet med, hvis man intet frugt og grønt spiser.

Forskerne, der har analyseret data fra 95 forskellige studier, har desuden regnet sig frem til, at der kunne reddes 7.8 mio. menneskeliv årligt, hvis hele jordens befolkning spiste ti stykker frugt og grønt.

»Vi ønskede at undersøge, hvor meget frugt og grønt man skal spise, for at få den maksimale beskyttelse mod sygdomme og for tidlig død,« fortæller forskningsprojektets leder, Dr. Dagfinn Aune fra School of Public Health ved Imperial College London. Forskeren fortsætter:

»Vores resultater tyder på, at selv om fem portioner frugt og grønt om dagen er godt, så er ti om dagen endnu bedre.«

Forskningsprojektet viser desuden, at allerede ved noget mindre mængder er der sundhedsfordele at hente. Blot 200 gram frugt og grønt om dagen kan således nedsætte risikoen for kræft og hjertesygdomme. Men hvis man vil have den maksimale beskyttelse, skal der altså mere til.

Nedenfor kan du se en video, som Imperial College London har lavet om forskningsprojektets resultater.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.