Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Diæt to gange om ugen er bedre end hver dag

Det er bedre kun at skære ned på kulhydraterne i maden to gange om ugen end hver dag, hvis man gerne vil tabe sig, ifølge nyt engelsk forskningsprojekt.

Der er godt nyt for folk, der gerne vil tabe sig, men som er trætte af at tælle kalorier hver evigt eneste dag. 

En ny, engelsk undersøgelse viser nemlig, at man taber sig mere af at skære ned på de kulhydratrige madvarer såsom brød, pasta, kartofler og ris to gange om ugen, end man gør af at skære ned på kulhydraterne hver dag. 

Det skriver engelske Time Magazine på baggrund af et nyt forskningsprojekt, som netop er offentliggjort i San Antonio Breast Cancer Symposium. 

En diæt man kan overholde
115 kvinder deltog i det fire måneder lange forskningsforsøg, som Manchester Universitets Hospital står bag. Kvinderne var alle i høj risiko for at udvikle brystkræft, eftersom der tidligere havde været eksempler på sygdommen i deres familier. 

Det var netop forskernes formål med studiet at finde en diæt, som folk rent faktisk er i stand til at overholde på sigt. Især når det gælder overvægtige kvinder, som har høj risiko for at udvikle brystkræft. 

Læs også:
De ti grundregler for succesfuld slankekur
Kalorierne afgør din slankekur
Derfor virker slankekure forskelligt på mænd og kvinder
Mænd på slankekurser: Kvinder ingen adgang 

Kvinderne blev delt op i tre grupper, der skulle følge hver deres kur: 

- Den første gruppe skulle to dage om ugen skære markant ned på kulhydraterne i deres mad og højst spise 650 kalorier hver af de to dage. Resten af ugen kunne de spise, som de plejede.

- Den anden gruppe skulle tilsvarende skære ned på kulhydraterne to gange om ugen men måtte i øvrigt gerne spise mange kalorier fra magert kød, oliven og nødder. Derudover kunne de også spise, som de plejede.

- Og den sidste gruppe skulle alle dage hele ugen følge en kur med at spise Middelhavskost, som er lav på kulhydrater og indeholder flere af de sunde flerumættede fedtsyrer, flere proteiner samt mindre sukker og mindre mættet fedt. 

Det viste sig, at deltagerne i de to første grupper, som kun skar ned på kulhydraterne to gange om ugen, i gennemsnit havde tabt sig fire kilo ved forsøgets afslutning. Til sammenligning havde den tredje gruppe, der hele ugen levede af en kost fattig på kulhydrater, kun tabt sig 2,3 kilo i gennemsnit. 

Forskerne bag undersøgelsen vil bruge resultaterne til fremover yderligere at undersøge forholdet mellem indtagelse af kulhydrater og udviklingen af overvægt og brystkræft, siger forskningsleder Michelle Harvie fra Manchester Universitets Hospital til Time Magazine.

Læs også:
De ti grundregler for succesfuld slankekur
Kalorierne afgør din slankekur
Derfor virker slankekure forskelligt på mænd og kvinder
Mænd på slankekurser: Kvinder ingen adgang 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.