Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Den svære tid efter kuren: Læg en plan og hold dig slank

Efter Den Store Kur vil Lis Kudsk holde fast i to ting: træningen og den ugentlige vejning hos Fit-all. Rikke Brøndums plan er at droppe vejningerne, men fortsætte med at faste to dage om ugen, mens Karina Christensen fortsat vil skrive ned, hvad hun spiser og rose sig selv, når det går godt. Foto Tony Brøchner
Efter Den Store Kur vil Lis Kudsk holde fast i to ting: træningen og den ugentlige vejning hos Fit-all. Rikke Brøndums plan er at droppe vejningerne, men fortsætte med at faste to dage om ugen, mens Karina Christensen fortsat vil skrive ned, hvad hun spiser og rose sig selv, når det går godt. Foto Tony Brøchner

Når slankekuren er slut, skal du have en plan – for fremtiden. Planen viser, hvad du må og ikke må og træder i kraft den dag, din kur er slut.

Efter måneders slankekur har du nået dit mål. Endelig er vægten landet på dét tal, du har jagtet med daglig smalkost og motion.

Du er lettet, stolt og fejrer det.

»Det er en totalt fed fornemmelse. Som at komme i mål efter et maraton. Det er et klimaks, når alle kiloene er røget,« sådan beskriver mentaltræner Michael Kold den dag, hvor slankekuren endelig er slut.

Men hvad sker der egentlig dagen efter? Som regel det forkerte.

»Så vender virkeligheden tilbage... Det bliver hverdag og rigtig mange stopper brat med at spise sundt og motionere,« forklarer han.

Alle statistikker viser, at 95-97 pct. af dem, der har tabt sig, tager det hele på igen.

LOG IND PÅ B PLUS og læs meget mere om hvordan du skal undgå at tage det hele på igen efter endt og vellykket slankekur. Det er faktisk slet ikke så vanskeligt. Her bliver du guidet til, hvordan du skal håndtere dit vægttab, efter målet er nået. Gør dig selv den tjeneste, at afslut kuren på ordentlig vis, når nu du har lagt så meget arbejde, slid og slæb i det...

Det får du:

  • Artikel: Læg en plan - og hold dig slank
  • GUIDE: Hold vægten - efter kuren

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra B PLUS her.


Når slankekuren er slut, skal du have en plan – for fremtiden. Planen viser, hvad du må og ikke må og træder i kraft den dag, din kur er slut.

Efter måneders slankekur har du nået dit mål. Endelig er vægten landet på dét tal, du har jagtet med daglig smalkost og motion.

Du er lettet, stolt og fejrer det.

»Det er en totalt fed fornemmelse. Som at komme i mål efter et maraton. Det er et klimaks, når alle kiloene er røget,« sådan beskriver mentaltræner Michael Kold den dag, hvor slankekuren endelig er slut.

Men hvad sker der egentlig dagen efter? Som regel det forkerte.

»Så vender virkeligheden tilbage... Det bliver hverdag og rigtig mange stopper brat med at spise sundt og motionere,« forklarer han.

Alle statistikker viser, at 95-97 pct. af dem, der har tabt sig, tager det hele på igen.

Når det går galt næsten hver gang, skyldes det primært, at vi ikke forstår, at slankekuren slet ikke er slut den dag nålen på vægten står stille det ønskede sted.

»Det store slag slås først efter slankekuren,« fastslår ernæringsekspert Martin Kreutzer, der bl.a. er underviser hos Vægtstopkonsulenterne.dk og driver rådgivningsvirksomheden Bodycomp.dk.

»Der er langt mere positiv energi i at gå ned i vægt hver uge end at knokle for, at vægten ikke stiger igen. Mens man taber sig, bekræfter vægten hele tiden meningen med galskaben. Bagefter er belønningen, at der ingen ting sker. Det er der ikke den samme drivkraft i,« forklarer han.

De fleste vender ret hurtigt tilbage til det gamle liv, for ingen kan være på slankekur for altid.

Kuren er unaturlig

»En slankekur er en afgrænset periode, hvor man gør noget ekstraordinært. Det er et kunstigt univers, hvor man har levet efter et mere eller mindre unaturligt mønster,« forklarer Martin Kreutzer, der har skrevet bogen ’Slank uden afsavn’.

Mange tror fejlagtigt, at slankekuren hjælper dem til at fortsætte den sunde stil bagefter. Men ifølge Martin Kreutzer gemmer der sig sjældent den store lærdom i en slankekur, fordi livsstilen som regel er for ekstrem til at overføres til et helt liv bagefter.

Mentaltræner Michael Kold mener ligefrem, at vi leder efter lærdommen det helt forkerte sted.

»I en slankekur er målet som regel at tabe et bestemt antal kilo. Når du har tabt dem, slipper du målet. Men hvis målet i stedet er at blive vedholdende og have selvdisciplin, så er det noget, du kan tage med dig – også efter kiloene er tabt,« forklarer han.

Man hjælpe sig selv meget ved at have en plan klar allerede dagen efter slankekuren. Planen skal kortlægge, hvilke problemer, der førte til overvægten i første omgang, så man fremadover kan have paraderne op overfor de værste udskejelser.

»Man skal opstille regler for sig selv, så man siger fra overfor visse fristelser, men til gengæld giver sig selv lov på andre punkter,« forklarer Michael Kold, og foreslår, at man f.eks. lever sundt i hverdagene men har friere spil i weekenderne.

GUIDE: Hold vægten - efter kuren

Martin Kreutzer, der er ernæringsrådgiver og forfatter til bogen ’Slank uden afsavn’, har gode råd, der gør det nemmere at fastholde et vægttab.

  • Ingen slapperperiode
    De fleste, der har nået deres vægtmål, belønner sig selv med en slapperperiode. Men det er farligt at gå ’all-in’ på nydelsen. Lige så farligt som at mødes med en gammel kæreste. Du smager på den forbudne frugt, og lynhurtigt er du tilbage i de gamle mønstre.
  • Hav en plan klar
    Når du nærmer dig afslutningen af kuren, skal du se på, hvordan dit liv skal være fremadrettet. Det er vigtigt at have en plan klar, da der ikke er den samme motiverende gnist i at vedligeholde vægten som i at tabe sig.
  • Find nye værdier
    Peg på hvilke forandringer du har opnået. Hvad gør du anderledes nu? Sæt ord på, hvad du vægter højst, og hvad der har mistet værdi i dit liv. Hvad har du skåret væk for at tabe dig, og hvad savner du mest? Før spiste du måske alle former for chokolade. Nu har du vænnet dig til kun at spise lidt af det gode chokolade. Hold fast i de nye værdier i dit liv.
  • Opstil klare regler
    Ingen kan være på slankekur hele livet. Det svarer til at leve et helt liv i lænker. De fleste kan undvære ost eller vin i en periode, men ikke resten af livet? Derfor skal du i vægtvedligeholdelsesfasen give plads til nydelsen igen. Men opstil klare regler for, hvornår du må nyde. Er det kun i weekenden? Eller kun sammen med venner?
  • Vælg tre ting
    En måde at holde hånd i hanke med fristelserne er at indføre tre nydelsesfulde ting i dit liv. Vælg f.eks. mellem chips og rødvin. De fleste ved godt, hvad de nødigst vil undvære, hvis de skal vælge.
  • Hold øje med vægten
    Et effektivt redskab i vedligeholdelsen er føre jævnlig vægtkontrol. Sæt dig selv en kardinalvægt, som du vil reagere på. Den skal være minimum to kilo over din ønskevægt, da især kvinders vægt nemt svinger 1-2 kilo hen over menstruationen.
  • Drop dårlige vaner
    Har du taget et par kilo på, kan du sagtens tabe dem igen uden at gå på slankekur. Det kan klares med lidt detektivarbejde. Hvilke dårlige vaner har sneget sig ind igen? Drop dem. Brug oplevelsen til at blive klogere på, hvor meget eller lidt du kan tillade dig at skeje ud.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.