Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Nye regler skal forbedre cykelrytternes sikkerhed

Strammere regler for køretøjers overhalinger af cykelryttere skal forbedre sikkerheden.

Strammere regler for køretøjers overhaling af cykelryttere skal forbedre rytternes sikkerhed.
Strammere regler for køretøjers overhaling af cykelryttere skal forbedre rytternes sikkerhed.

Efter flere uheldige episoder med sammenstød mellem professionelle cykelryttere og motorcykler eller biler med sportsdirektører har Den Internationale Cykelunion (UCI) lanceret et nyt regelsæt.

Reglerne fastslår, hvornår det ikke er tilladt at overhale ryttere.

Køretøjer må ikke længere overhale ryttere i udbrud eller feltet fem kilometer før en spurt midtvejs på etapen, de sidste to kilometer før toppen af en stigning eller før forplejningszonen og på de sidste ti kilometer af en etape.

Den enkelte løbsarrangør kan samtidig supplere med flere andre zoner, hvor det er forbudt for køretøjer at overhale rytterne. Det skriver cyclingnews.com.

Brud på reglerne kan give en bøde på mellem 200 og 10.000 schweizerfranc - det svarer til mellem 1400 og 70.000 kroner.

Der er også en række specifikke nye regler for bilerne i kortegen. Chaufføren må ikke længe tale i telefon under kørslen - heller ikke via headset.

Det er forbudt at have tv på forsædet i følgebilerne, og på de sidste fem kilometer af en etape må en sportsdirektør ikke kommunikere med en af sine ryttere.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.