Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Haas-chef: Snyderi-beskyldninger mod os er uden fakta

Günther Steiner fortæller, at Haas afrapporterer alt til FIA, så han er helt tryg trods beskyldninger om snyd.

Kevin Magnussen gjorde det godt i Melbourne i sidste weekend, men en fejl under et pitstop betød, at Haas-danskeren måtte udgå. Scanpix/Saeed Khan
Kevin Magnussen gjorde det godt i Melbourne i sidste weekend, men en fejl under et pitstop betød, at Haas-danskeren måtte udgå. Scanpix/Saeed Khan

Formel 1-holdet Haas er kommet under beskydning fra flere af konkurrenterne efter sidste uges sæsonstart i Melbourne.

Force India og McLaren undrer sig over, at det amerikanske team lige nu kan kæmpe med forrest i feltet.

Derfor har de opfordret Den Internationale Motorsportsunion (FIA) til at undersøge, om samarbejdet mellem Haas og Ferrari overtræder de officielle regler i Formel 1.

McLaren-køreren Fernando Alonso har kaldt Haas-racerne en kopi af Ferraris, og Force India-bossen Otmar Szafnauer mener, at Haas må have brugt en tryllestav.

Haas-chef Günther Steiner mener ikke, at der er noget at komme efter.

»Det er tilladt for alle at have en mening. Nogle personer har en mening, som efter mine begreber ikke er baseret på fakta«, siger Steiner.

»Hele Haas-holdet kan være stolte over det arbejde, der er foretaget fra sidste år og hen over vinteren med at producere VF18 (dette års bil, red.) og få gjort den i stand til at konkurrere«, siger han.

»Det er deres fortjeneste. De kan være stolte. Hvis folk mener, at der er et problem, så er det fint med mig. Vi afrapporterer alt, hvad vi foretager os til FIA ligesom alle andre.«

»Det er derfor, at jeg er mere end sikker på, at vi ikke gør noget forkert,« siger Steiner.

Haas, der er gået i gang med sin tredje sæson i Formel 1, benytter sig af Ferrari-motorer, gearkasser, forhjulsophæng og andre mekaniske dele. Derudover har det amerikanske hold adgang til Ferraris vindtunnel.

»Jeg har det helt fint med den måde, vi gør tingene på«, siger Günther Steiner.

»Vi har designet vores egen aero, som reglerne foreskriver, og det er korrekt, at vi benytter mekaniske dele fra Ferrari, men det har alle vidst i to år,« siger teamchefen.

De to Haas-kørere Kevin Magnussen og Romain Grosjean lå længe blandt de forreste i sæsonpremieren i Melbourne, men fejl under et pitstop betød, at begge udgik.

Formel 1-sæsonen fortsætter i næste weekend, hvor feltet besøger Bahrain.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.