Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Formel 1-løbsdirektør efterforsker farlige Haas-pitstop

I årets to første Formel 1-løb har der været flere tilfælde, hvor biler er sendt ud af pitten med løse hjul.

En Ferrari-mekaniker fik dobbelt benbrud, da holdets kører Kimi Räikkönen blev sendt ud af pitten. Scanpix/Giuseppe Cacace
En Ferrari-mekaniker fik dobbelt benbrud, da holdets kører Kimi Räikkönen blev sendt ud af pitten. Scanpix/Giuseppe Cacace

Formel 1-løbsdirektør Charlie Whiting vil undersøge, hvorfor Haas og Ferrari har sendt deres kørere af sted med hjul, der ikke var spændt ordentligt fast.

Op til weekendens Formel 1-grandprix i kinesiske Shanghai fortæller Whiting, at han ikke mener, at det kan være et tilfælde, at der har været tre farlige episoder i årets to første løb.

Senest brækkede mekanikeren Francesco Cigarini benet to steder, da Ferraris Kimi Räikkönen blev sendt ud af pitten i Bahrain.

Og Haas, der har Kevin Magnussen og Romain Grosjean som kørere, udgik begge af sæsonens første Formel 1-løb i Melbourne.

»Det ser mindre og mindre ud som om, at det er et tilfælde. Men de to episoder i Melbourne skyldtes helt klart en wheelgun-fejl,« siger Whiting ifølge formula1.com.

Han henviser til de fejl, som Haas-mekanikere begik med møtrikkerne, da Magnussen og Grosjean ikke fik fastspændt hjulene og kort efter udgik i Melbourne.

»De troede, at hjulene var spændt fast, trådte tilbage og fandt derefter ud af, at hjulene ikke var spændt ordentligt fast,« fortæller Whiting om Haas-episoderne.

Og han undrer sig over, at det gik så stærkt for Ferrari i Bahrain, at Räikkönen blev sendt af sted uden at have fået skiftet et af hjulene.

Ferrari blev straffet med en bøde på 50.000 euro (372.000 kroner) for episoden efter 35 omgange i Bahrain. Derudover fik Ferrari en bøde på 5000 euro for en anden episode under træning i Bahrain.

Haas slap med 10.000 euro (74.000 kroner) i bøde for de to episoder i Melbourne.

Haas og Ferrari benytter samme materiel til at fastspænde baghjulene, fordi holdene har et tæt samarbejde.

Whiting understreger, at Den Internationale Motorsportsunion (FIA) vil undersøge materialet hos holdene for at undgå lignende tilfælde i fremtiden.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.