Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Brøndby tager et skridt bagud

Byline, bylinefoto af Morten Crone Sejersbøl, nyt
Byline, bylinefoto af Morten Crone Sejersbøl, nyt

Det var både absurd og betegnende for situationen i Brøndby, da klubben i går måtte meddele, at den på grund af en procedurefejl desværre var blevet nødt til at udskyde generalforsamlingen fra i dag til den 10. maj.

Absurd, fordi det efter snart 30 år på børsen da for pokker burde kunne lade sig gøre at udføre en årligt tilbagevendende procedure korrekt. Betegnende fordi Brøndby netop nu befinder sig på et ledelses- og udviklingsmæssigt sted, hvor intet giver sig selv.

Med ni direktører på ni år, syv cheftrænere på ti år og et utal af skiftende bestyrelsessammensætninger med forskellige og strategier, har Brøndby derfor ikke taget et eneste skridt fremad, siden kaos opstod i vakuummet efter Michael Laudrups afsked i 2006. Eller, det passer ikke. Brøndby har taget flere skridt fremad, men har hver gang slået sig selv tilbage, som da bestyrelsesformand Jan Bech Andersen med det seneste eksempel for en måned siden tumlede frem som manden bag pseudonymet Oscar, der gennem flere år i et fanforum havde afsløret økonomiske hemmeligheder og kritiseret sin egen træner og sportsdirektør.

Når Brøndby i dag præsenterer sin nye strategi på det pressemøde, der afløser den udskudte generalforsamlingen, er det derfor i en sjældent set defensiv, der vil være blottet for målsætninger om mesterskaber til bestemt tider, og som i stedet vil fokusere på begreber som tålmodighed og fundament. Der vil blive tale om et helt bevidst skridt bagud for senere at kunne tage to frem.

Vi har på redaktionen brugt en rum tid på at tale med indsigtsfulde kilder, der kan berette om en indstilling af våbenkapløbet med FCK og om at finde tilbage til rødderne ude på de mange fodboldbaner, der i årevis har dannet rammen om en af Danmarks største fodboldklubber ikke bare målt på resultater, men også på noget så jordnært som ungdomsspillere og frivillige hjælpere.

Brøndby vil fremover bruge færre penge på at købe fodboldspillere til førsteholdet, og i stedet koncentrere sig om at skabe en fodboldklub, der baserer sig på talenter samt  en forretning, som kan løbe rundt uden at førsteholdet skal i Europa eller Champions League.  Det lyder som noget, vi har hørt før.

Brøndby skal finde sig selv, og målsætningerne bliver langsigtede. Jesper Jørgensen og Jan Bech Andersen vil sikkert tale om år 2024 og 2028 og om at skabe et sportsligt og kommercielt fundament med mindre armbevægelser og større tålmodighed. Når Brøndby Supporters Trust (BST, der også er repræsenteret i bestyrelsen) og Brøndby Support de seneste dage har meldtud, at de ønsker at se mere realistiske målsætninger, er det efter, at klubbens ledelse har taget dem i ed om den nye strategi og skal betragtes som en form for værn mod den kritik, der i dag utvivlsomt og ikke uden grund vil ramme klubben.

For hvordan kunne man dog for bare halvandet år siden melde ud, at man ville være danmarksmester i 2018 og nedfælde det i en visionsplan for nu helt at droppe de sportslige ambitioner? Hvordan kan man påså kort tid ændre kurs så radikalt? Nogen må jo have forregnet sig dengang i sensommeren 2014, og hvordan kan man med så skiftende udmeldinger stole på, at det helt modsatte så gælder denne gang? Hvordan vil man forbedre den kommercielle del af klubben, hvis spillerne bliver dårligere, de sportslige ambitioner bliver mindre og  såvel præmiepenge og tv-indtægter som entréindtægter dermed må forventes at falde? Og er sponsorerne vilde med den idé?

Strategien for, hvordan Brøndby på lang sigt skal vende tilbage som stormagt i dansk fodbold, er fyldt med modsætninger. Klubben går bevidst en nedgangsperiode i møde for at ramme en senere optur fra et mere sikkert fundament, javel, men argumentet om, at en oprustning af den sportslige sektor - forretningens kerneområde - ville øge indtægtsmulighederne, er mindst lige så gangbart. Vi får en forklaring senere i dag, så hav tålmodighed - det bestræber Brøndby sig på at have. En dyd der bestemt ikke er en kernekompetence hos hverken fans eller formænd i Brøndby.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.