Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

17. etape: Lang og intens kamp på stigningerne

En cyklist afprøver 17. etape.
En cyklist afprøver 17. etape.

Ruten

Igen i dag må det forventes, at kampen om at komme med i morgenudbruddet bliver lang og intens. På de tidligere bjergetaper har en stigning i starten hjulpet til, at kun de bedste bjergryttere kunne komme afsted. Denne gang er det anderledes. Således er de første 65 km fra starten i Bern mere eller mindre flade. Det kræver dermed en god motor at komme med i det rigtige udbrud. Hvis kampen bliver så hård, at det tager mere end en time af få udbruddet etableret, kan det endda tænkes, at det ikke sker før rytterne tager fat på kategori 4 stigningen Côte de Saanenmöser. Selvom de 6,6 km mod toppen har en gennemsnitlig stigningsprocent på blot 4,8 bør der stadig kunne ske en udskilning, hvis ikke dagens udbrud allerede er kørt væk.

Umiddelbart efter forplejningszonen i L’Etivaz starter dagens anden kategoriserede stigning. Col des Mosses er 6,4 km lang og stiger med 4,4 procent i snit. Fra toppen er der godt 80 km til mål. De første 18 af disse er nedad mod byen Aigle, hvor UCI har deres hovedsæde. Herfra er der medvind de næste 30 km frem mod dagens indlagte pointspurt. Med mindre Peter Sagan er kørt med i morgenudbruddet bliver der dog næppe kørt om pointene her. Få kilometer efter spurten begynder det for alvor at gå opad igen.

Finalen

Den første af dagens to afgørende stigninger er Col de la Forclaz. Opkørslen er 13 km lang og stiger konstant med lige omkring otte procent. Hvis Team Sky sætter deres sædvanlige hårde tempo her, vil der næppe være mange tilbage i feltet, når de når toppen. De efterfølgende 7 km er nedad, inden det igen begynder at stige de sidste 10,4 km op mod målet i Finhaut-Emosson. De første 3 km er de mindst stejle med procenter på mellem fem of syv. Herefter går det kun opad, både profil- og procentmæssigt, hele vejen mod toppen. De sidste 2 km stiger konsekvent med over 10 %, hvoraf de sidste 500 meter af etapen er de absolut stejleste.

Det er første gang, at stigningen er med i Tour de France, men det betyder ikke, at den er ukendt for alle rytterne. Således blev dagens sidste 35 km prøvekørt i etapeløbet Criterium Dauphiné i 2014. Her måtte Chris Froome aflevere førertrøjen til Alberto Contador, efter spanieren angreb på de sidste 2 km og kørte 20 sekunder fra Froome.

Favoritterne

Indtil videre har klassementsrytterne ikke kørt om en etapesejr i bjergene endnu. Forhåbentlig kommer det til at ske i dag. Som sagt har Chris Froome ikke de bedste minder fra Finhaut-Emosson, men der skal dog noget helt ekstraordinært til, hvis han skal miste førertrøjen denne gang. Inden motorcykelkaosset på Mont Ventoux havde Froome vist sig som den stærkeste opad. Desværre for ham fik han ikke meget ud af det. Selvom han allerede har et godt forspring til sine nærmeste rivaler, skal der ikke mere en styrt eller et mekanisk problem på et kritisk tidspunkt til for at miste den gule trøje. Derfor tror jeg, at Froome gerne vil sætte tingene helt på plads i dag. I Mikel Landa, Geraint Thomas, Mikel Nieve og i særdeleshed Wout Poels har Team Sky et frygtindgydende hold i bjergene. De sætter simpelthen så høj fart, at konkurrenterne end ikke tør tænke på at angribe. De har nok at gøre med bare at følge med.

Nairo Quintana (Movistar) burde forsøge at ryste Froome med en række angreb, men indtil videre har det ganske enkelt ikke set ud til, at den lille colombianer har haft benene til at for alvor at gøre skade. Med mindre Quintana pludselig vågner op til dåd efter hviledagen, er det svært at se ham tage tid tilbage på Froome i dag.

Det kommer Richie Porte (BMC) sikkert heller ikke til at gøre, men han har dog vist sig i stand til at følge sin tidligere holdkaptajn i bjergene. Da finalen blev kørt i Dauphiné for to år siden var Porte sidste mand for Froome, da Contador angreb. Havde det ikke været for ham, var tidstabet med garanti blevet endnu større. Porte kender således stigningen og ved, hvordan den skal køres. Hvis favoritterne ender med at kæmpe om sejren, vil det ikke være en stor overraskelse, hvis Porte følger med Froome og efterfølgende får sejren ”foræret” af sin gode ven. Porte er inden dagens etape 4:27 minutter efter Froome i den samlede stilling. Så længe Froome kan distance sine øvrige rivaler og konsolidere sin føring, vil det ikke gøre ham noget, hvis Porte vinder etapen og kører sig tilbage i podiekampen. Det ligner således en win-win situation for begge parter, hvis de kan komme afsted og arbejde sammen om at køre konkurrenterne agter ud.

Outsiderne

Selvom det er svært at se nogle af de øvrige klassementsryttere slå Froome i dag, er intet selvfølgelig umuligt. Bauke Mollema (Trek-Segafredo) har vist sig overraskende stærk i år. Sammen med Porte var han den eneste, der kunne følge Froome på Mont Ventoux. Efterfølgende kørte hollænderen sit livs enkeltstart og ligger lige nu nummer to i den samlede stilling. Desværre ser det ud til, at Mollema er tilfreds med sin nuværende position i klassementet. Det bliver derfor næppe ham vi kommer til at se i offensiven. Han vil i stedet fokusere på at holde sin podieplads. En der dog skal ud og angribe i dag er Fabio Aru. Astana har for vane altid at komme flyvende ud til den sidste uge af en grand tour. Med Arus opgående formkurve i mente, er det kun at forvente, at det samme vil ske i dette års Tour de France.

I tilfælde af, at et morgenudbrud igen holder hele vejen, skal vi kigge efter gode bjergryttere, der ligeledes er stærke nok til at køre væk på flad vej. Her skiller især Ilnur Zakarin sig ud. Han lignede længe en vinderkandidat på søndagens etape, inden han fik problemer med sine kontaktlinser og måtte stoppe og sætte dem på plads. Det kostede ham sejren og nu er han opsat på at tage revanche. Oprindeligt var OL-linieløbet Zakarins helt store mål i år. Da det dog er mere og mere tvivlsomt om Rusland overhovedet får adgang til Rio, kan det sagtens tænkes, at Zakarin og Katusha må ”nøjes” med en etapesejr i Tour de France. Holdet kom utrolig tæt på med Alexander Kristoff den anden dag, da han blev slået med kun få centimeter af Peter Sagan. Det vil være en kæmpe forløsning for Katusha, hvis Zakarin kan give dem en sejr i den sidste uge af Touren. Tilbage i Dauphiné 2014 havde det russiske hold to ryttere helt i front på den afgørende stigning. Det så længe ud til, at de to skulle dele sejren mellem sig, men på de sidste 100 meter blev de overhalet og måtte tage til takke med anden- og tredjepladsen. Hvis Zakarin rammer dagen - og det rigtige udbrud - er der bestemt gode muligheder for at han formår at gøre, hvad hans tidligere holdkammerater ikke kunne og vinde på Finhaut-Emosson.

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.