Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Spil

Taktisk rollespil i tre dimensioner

»Fire Emblem: Fates« er japansk lommestrategi, som udfordrer dine strategiske evner – og dit tidsforbrug.

Hvis du leder du efter en taktisk udfordring og har mod på at opleve en krig set fra hele tre forskellige vinkler er »Fire Emblem: Fates« lige noget for dig.
Hvis du leder du efter en taktisk udfordring og har mod på at opleve en krig set fra hele tre forskellige vinkler er »Fire Emblem: Fates« lige noget for dig.

Det er ikke umiddelbart til at se på »Fire Emblem: Fates«, at det er det nyeste kapitel i en længerevarende serie. Det er japansk rollespil blandet med taktik og strategi – præsenteret så det lige så godt kunne have udkommet for ét, fem eller syv år siden.

Det vil sige et raffineret skak-udseende, hvor forskellige landskaber er dækket af et gitternet, som inddeler det i felter, som du så rykker dine enheder rundt på.

Når en fjende er inden for rækkevidde, og du vælger at angribe, zoomer skærmbilledet ind, og du ser nu de to kæmpende enheder over for hinanden på samme måde som i utallige andre turbaserede rollespil.

Animé-filmklip markerer historiens forløb, mens du som spiller ind i mellem bruger tid på at opbygge din hær og derefter bliver udfordret i et kampsystem, som vi har set utallige gange før: det gælder om at have det rette udstyr og bruge det rettidigt i kampene mod de fjendtlige styrker, der hver især har styrker, som du skal forsvare dig mod, og naturligvis svage sider, der skal rammes for at gøre sejren så lidt smertefuld som muligt.

Det ligner og føles altså som endnu en spilversion af avanceret skak, hvor mulighederne for at justere og opgradere dine brikker er utallige, og vejen til sejr i højeste grad handler om din evne til at have tålmodighed og analytiske evner, eller i det mindste om at sætte spillets sværhedsgrad så lavt som muligt.

Allerede på »normal« er der således masser af udfordringer i vente for den gennemsnitlige spiller, men heldigvis kan du her genoplive dine tropper, hvis de dør – på højere sværhedsgrader er det en umulighed.

Grundkonceptet i »Fire Emblem: Fates« er således ikke hverken innovativt eller specielt kønt at se på, men fungerer alligevel strålende som udgangspunkt.

Ét ben i hver lejr

3D-systemet i Nintendo 3DS bliver ligeledes brugt fornuftigt, men det er aldrig nok til at hæve grafik og effekter op over det gennemsnitligt tilfredsstillende.

Det er omfanget til gengæld.

»Fire Emblem: Fates« består nemlig af ikke mindre end tre kæmpeudgaver af det samme spil, og når du først begynder at dykke ned i dets kompleksitet, viser det sig, at gameplayet også følger med og bringer masser af variation og svimlende muligheder med sig.

De to lande Hoshido og Nohr er i krig, og du indtager rollen som en figur, der står med ét ben i hver lejr: oprindeligt fra Hoshido, men opvokset i Nohr, må du vælge, hvilket land du vil repræsentere.

Vælg Hoshido, og du bliver bedt om at infiltrere Nohr med en hær af ninjaer og samuraier, vælg Nohr og din opgave er mere defensiv, fordi dine tropper består af langsommere, men også stærkere styrker.

Dette er et ret genialt design, fordi gameplayet som sådan er det samme for begge udgaver, men de to forskellige former for hære gør det alligevel til vidt forskellige taktiske udfordringer.

Samtidig lærer du naturligvis også historien at kende fra begge sider, hvilket, hvis du altså når hele vejen gennem både »Birthright« og »Conquest«, vil give dig så meget viden og erfaring, at du kan gå i gang med den tredje del »Revelations«.

Her handler det om at finde frem til krigens oprindelse og bekæmpe de onde, magiske kræfter ved at kombinere det bedste fra Hoshido og Nohr i den ultimative hær.

Det er dog meget nemmere sagt end gjort at nå helt frem til det tredje spil, for ingen kamp i »Fire Emblem: Fates« er nem at vinde, og det kræver masser af tålmodighed at lære og forstå de mange detaljer.

Bueskytter er gode mod fodfolk, som til gengæld kan bruge magi, når de kæmper mod ryttere, der er overlegne når de kommer tæt på bueskytterne, javel.

Men læg så dertil et hav af variationer og muligheder for at justere udstyr og våben, og det basale »sten, saks, papir«-system viser sig hurtigt at være så komplekst, at du skal være lidt af en skrivebordsgeneral for at nå gennem de langt over hundrede timer, det efter sigende tager at fuldende alle tre dele.

»Fire Emblem: Fates« er derfor ikke noget for dig, hvis du vil have letbenet underholdning på din Nintendo 3DS.

Leder du derimod efter en gedigen, taktisk udfordring og har mod på at opleve en krig set fra hele tre forskellige vinkler, er du kommet til det helt rette sted.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.