Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Spil

iPad med én hånd

Det føles ikke altid som venstrehåndsarbejde at spille med halvanden hånd.

Hvis man er på jagt efter spil, hvor man ikke skal bruge to gode hænder findes der bl.a. »Futurama: Game of Drones«, som får fire ud af seks stjerner.
Hvis man er på jagt efter spil, hvor man ikke skal bruge to gode hænder findes der bl.a. »Futurama: Game of Drones«, som får fire ud af seks stjerner.

For et stykke tid siden oplevede jeg noget af det værste, der kan ske for en spilfan: Jeg forstuvede min højre hånd og kunne i en periode ikke bruge mere end to af dens fingre. Umuligt at holde en controller eller touch screen uden smerter, og derved umuligt at spille en lang række af de titler, som kræver fuld førlighed i begge hænder.

Derfor gik jeg på jagt i den virtuelle spilbutik efter spilbare titler til folk med mindre end to gode hænder.

Final Fantasy IX

Et noget dyrt, men rigtigt godt bud på underholdning i timevis er »Final Fantasy IX«, et remake af originalen, som udkom til den første PlayStation for 15 år siden.

Med tabletten liggende på et bord er det ingen sag at udforske dette enorme og yderst vellavede rollespil med venstre hånd, for al navigation af figurerne gennem de eventyrlige landskaber og gigantiske og farvestrålende byer kan foregå ved, at du bare trykker på skærmen dér, hvor du ønsker, de skal bevæge sig hen.

Derudover foregår de mange kampe på turbaseret manér, og det er skønt, når reaktionsevner og motorik er på retræten. I stedet gælder det om at bruge sit udstyr fornuftigt, tænke strategisk og få det bedste ud af sit rejseselskab.

Det er måske nok meget japansk på den gamle måde med masser af langtrukken dialog i bokse, der skal trykkes på i evigheder, men det oser samtidig af gedigent og klassiske kunsthåndværk.

Twofold Inc.

De svenske indie-udviklere fra webfarbror har længe været darlings i denne del af spilbranchen, i høj grad på grund af deres fine og krøllede »Rymdkapsel«, som var med på den bølge af spil fra små, uafhængige spiludviklere, der for alvor fik spilverdenens øjne op for andet end de store, kommercielle produktioner.

Deres nyeste titel hedder »Twofold Inc.« og bærer webbfarbror’s velkendte karakteristika; minimalistisk design, hipster-grafik, et gennemarbejdet soundtrack, samt et simpelt, men yderst tiltrækkende gameplay.

Genren er klassisk »tre-på-stribe«, hvor det gælder om at matche brikker af samme farve, men udviklerne har ikke ladet sig nøje med at kopiere de (alt for) mange spil i genren og kommer heldigvis nogle ekstra lag på konceptet – du skal scrolle gennem feltet med brikker for at bytte om på linjerne, og samtidig har du præcise mål, der skal nås for at få hver enkelt af de mange baner klaret.

Sammen med det anderledes kunstfærdige design er det nok til at skabe en anderledes og hyggelig spiloplevelse, som oven i købet snildt kan spilles med én hånd. Der er nemlig ikke stressfaktorer som tidspres og lignende indblandet, så det går fint at sidde og tænke over tingene, mens venstre hånd møjsommeligt flytter brikkerne rundt.

Futurama: Game of Drones

Fans af »The Simpsons«-skaberen Matt Groening og hans sci-fi-tv-serie »Futurama« bør ikke være i tvivl her, specielt ikke hvis de samtidig har en forkærlighed for casual puzzle-spil.

For »Game of Drones« bringer netop de to elementer sammen i en tre-på-stribe-parodi, som er både sjov og underholdende at lade sig opfange af.

I begyndelsen af spillet, som egner sig ganske perfekt til at blive spillet med én hånd, eftersom det udelukkende fokuserer på tankevirksomhed og ikke hånd-til-øje-koordination, er det bedste faktisk sekvenserne mellem de spilbare baner. Her udfoldes historien i Groenings kendte, visuelle stil, og den vil med sikkerhed få dig til at klukke af latter over de mange referencer til tv-serien, puzzle-spil og sci-fi-klicheer generelt.

Senere tager selve spildesignet dog over og byder på en række ganske hårde udfordringer, ikke mindst en række boss-kampe, hvor det virkelig gælder om at tænke langsigtet og strategisk.

_Prism

Sverige er ved at indtage den globale spilscene præcis som landet har gjort inden for musikken.

En af metoderne er at skabe så gode vækstbetingelser som muligt for nye talenter, for eksempel ved hjælp at »Stugan, et initiativ, hvor nye unge spiludviklere bliver placeret i en hytte langt ude i de svenske skove for udelukkende at kunne koncentrere sig om at skabe nye spiloplevelser.

Det første resultat derfra hedder »_Prism«, og er i sandhed anderledes end så mange af de kopier af kopier af kendte formularer, vi ser så mange af til iOS i disse dage.

Det er næsten også på grænsen at kalde det for et decideret spil – tættere på en korrekt beskrivelse er en interaktiv sanseoplevelse.

Man bliver præsenteret for en række forskellige og vidunderligt genrerede geometriske 3D-objekter, og så gælder det ellers »bare« om at vende og dreje, vride og åbne det for at finde frem til dets kerne. Intet mere eller mindre end det.

Det går fint at manipulere formerne med en enkelt hånd, og det er aldrig specielt svært at finde ind til kernen. Men det er forunderligt hypnotiserende og lækkert at gøre det.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.