Little Nightmares
Platform: PS4, Xbox One, PC.
Udvikler: Tarsier Studio.
Udgiver: Bandai Namco Games.
PEGI-aldersmærkning: 18+.
Testet på: Xbox One

Hovedpersonen i »Little Nightmares« er en lille pige ved navn Six. Hun er klædt i en gul regnfrakke, og selvom jeg tvivler på, at udviklerne fra svenske Tarsier Studios er gamle nok til at have tænkt på gyserfilmen »Rødt Chok« fra 1973, er det alligevel scener fra den klassiker, der afspilles i min indre biograf, idet jeg starter »Little Nightmares«. For nok var pigens regnfrakke i dén gyser rød og handlingen langt fra dette, men der er alligevel meget ved stemningen her, der skubber min erindring i filmens retning.

Regnfrakkens stærke farve mod de grumsede baggrunde. Real-lyde, som i samspil bliver en symfoni af spændingsfyldt gys. Monstrøse skabninger, der pludselig træder ud af mørket, som døden på jagt efter livet. Tarsier formår i højeste grad at skabe følelsen af at være udsat, fortabt og alene i en verden af trusler, og det virker fantastisk ubehageligt, på den gode måde.

Som Six gælder det om at undslippe denne mareridtsverden, som af grunde, der ikke skal røbes her, kaldes »The Maw«, altså »gabet«. Flugten går gennem en række tematiserede baner, som alle byder på fysiske gåder, der skal løses og et eller flere monstre, der lurer på dine fejltrin. Spil som »Inside« og »LittleBigPlanet« (som Tarsier har været med til at lave) er tydelige inspirationskilder, for ligesom dem er »Little Nightmares« i bund og grund et platformspil i 2D, hvor du bruger det meste af tiden på at løbe og hoppe fra venstre mod højre.

Og især danske »Inside« og dets forgænger »Limbo« lader til at være blevet spillet en del af udviklerne, for »Little Nightmares« låner ikke bare perspektivet fra disse, men også meget andet, såsom den simple styring og en historie, der langt det meste af tiden udspilles subtilt, altså uden ord og lange forklaringer, men alligevel synliggøres, mens du spiller dig gennem de cirka fire timer, som spillet varer.

Dog er »Little Nightmares« også sin helt egen, på godt og ondt. Spillet er klart stærkest og mest unikt på udtrykssiden. Den uhyggelige stemning fortættes ved hjælp af sublim lyssætning, lyd og musik og nogle animerede monster-figurer, der er genialt kreeret og nærmest forekommer som værende levende dukker fra barndommens værste drømme.

Til gengæld halter spillet bagefter sine idoler, når det gælder styring og gameplay. Førstnævnte virker visse steder kluntet – har udviklerne ligefrem besværliggjort det at hoppe over kløfter og kravle op af stiger og reb med vilje, som et billigt trick for at forlænge den i allerede sparsomme spiltid? Gameplayet er ikke helt så kritisabelt, men jeg savnede alligevel noget mere opfindsomhed og flere eksperimenter undervejs. Der er meget traditionel løbe/hoppe-mekanik at finde, og nogle lidt mere sofistikerede gåder havde givet spillets eminente stemning bedre modvægt.

Alligevel vil jeg varmt anbefale »Little Nightmares«, som får det hele i hus på sit eget skræmmende, smukke udtryk, fabelagtigt gode lydside, samt en gysende stemning, der er opbygget af raffinerede hjælpemidler og sjældent tyr til banale »bøh«-effekter for at skabe spiloplevelsen. Spil det med lyset slukket, når børnene er lagt.