Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Spilanmeldelse

En gammel hund har lært nye tricks

Der er en for serien længe savnet kompleksitet og progression i det nye »Assassin's Creed Origins«.

Assassins Creed Origins
Assassins Creed Origins

Assasins Creed: Origins

Udvikler: Ubisoft Montreal. Fås til Xbox One, Playstation 4 og PC.
Testet på Xbox One. Pris: Omkring 500 kroner.

I disse dage er det ti år siden, at det første spil i den populære »Assasins Creed«-serie udkom. Spillet var med sin gådefulde blanding af historiske kulisser tilsat science fiction samt parkourtricks et frisk pust, der blev belønnet ved adskillige prisuddelinger. Siden har spillet og dets efterfølgere solgt mere end 100 millioner eksemplarer.

I år udkom »Assasins Creed: Origins« som det tiende spil i rækken, og denne gang er handlingen flyttet til antikkens Egypten. Ti store spiludgivelser på ti år er en nærmest uhørt kadence, som man stort set kun kender fra Electronic Arts’ sportstitler som »FIFA« og »NBA Live«. Medregner man de talrige yderligere afstikkere og sidespring, som serien har foretaget i form af udgivelser til telefoner og tablets, så er det ikke sært, at serien efterhånden har fået et ry som en fortærsket og ublu pengemaskine for udgiverne Ubisoft.

Med »Origins« virker det imidlertid som om, at udviklerne har lyttet og taget kritikken til sig. Frem for blot at udgive det samme grundlæggende spil i et nyt historisk tableau, så er serien gået i en ny retning ved at lade sig inspirere af årtiets måske bedste open world rollespil, »The Witcher 3«. »Origins« er nemlig et fuldblods-RPG, hvor din formåen stiger i takt med, at du stiger i niveau og indsamler eller konstruerer nyt udstyr i en åben spilverden.

Det tilføjer serien en længe savnet kompleksitet og progression, da man tvinges til at tage reelle valg om hvilken spillestil, man ønsker at tillægge sig. Selve snigmorderdelen indgår stadig mere af navn end af gavn, da det er langt hurtigere og mere effektivt at gå frontalt til angreb på modstanderne. Heldigvis har spillets kampsystem også fået en gevaldig overhaling, således at man nu kontrollerer højre og venstre arm separat. Det gør, at kampe føles langt mere dynamiske og tilfredsstillende.

Derfor betyder det mindre, at historien stadig er en mere eller mindre uforståelig og rodet affære. Spørgsmål såsom »hvem er jeg?«, »hvorfor myrdede jeg lige den mand?« og »giver noget som helst af det her mening?« trænges derfor hurtigt i baggrunden af nyt glimtende loot og utallige opgaver, der skal løses i den ekstremt flotte og detaljerige spilverden.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.