Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Vi er en investering - ikke en udgift«

Kristian Scharling går i 8. klasse på Vejgaard Østre Skole i Aalborg. Han fortæller her om sin oplevelse af arbejd-hjemme-dage.

»Vi vil udfordres,« lyder det fra Kristian Scharling, der går i 8. klasse. I stedet oplever han at skulle arbejde hjemme alene, fordi klassen mangler lærere.
»Vi vil udfordres,« lyder det fra Kristian Scharling, der går i 8. klasse. I stedet oplever han at skulle arbejde hjemme alene, fordi klassen mangler lærere.

Jeg føler ikke, at jeg fik noget som helst ud af at arbejde hjemme. Vi fik en grammatikopgave, som min lillebror i 5. klasse kunne have lavet - og jeg går altså i 8. klasse.

Normalt skal vi arbejde hjemme de gange om året, hvor alle vores lærere er på kursus, og vi får enten en stil eller noget grammatik, vi skal lave.

Da vi skulle lave grammatikopgaven, som jeg mener, var alt, alt for nem, var vores lærers begrundelse for at give os så let en opgave, at vi skulle lave noget, som vi kunne finde ud af. Det var nemlig ikke muligt at ringe og få hjælp, fordi alle lærerne var på kursus.

Men jeg vil meget hellere have en opgave, hvor vi bliver udfordret, så vi kan lære noget.

Jeg mener slet ikke, at vi burde arbejde hjemme selv, men hvis det nu skal ske, skal det da helt klart være sådan, at vi får f.eks. en stil for - en udfordrende stil på f.eks. 9. klasses niveau - og så skal vi have mulighed for at kontakte læreren. På den måde vil vi få noget ud af at arbejde hjemme, for så bliver vi nemlig udfordret.

Og det er faktisk alle elever i klassen, der har det som mig - endda også de svageste. Vi vil udfordres.

Efter sidste arbejd-hjemme-dag tog jeg det op i klassens time, at jeg ikke følte, at vi fik noget ud af at arbejde hjemme, og at vi lige så godt kunne have fået fri. Vores lærer kunne ikke rigtig forsvare sig, og i skolebestyrelsen, hvor vi også har snakket om det, siger de, at det er et spørgsmål om penge - der er ikke råd til ordentlige vikarer.

Men vi elever er altså en investering - ikke en udgift. Jeg synes derfor, at vi skal prioriteres. Vi skal op til eksamen om et år, og hvis vi skal nå at få lært det, vi skal kunne, når vi går ud af 9. klasse, kræver det nogle ordentlige lærerressourcer - ikke aflyste timer, dårlige vikarer og arbejd-hjemme-dage uden udfordring.

Når vi har arbejd-hjemme-dage virker det som en nødløsning fra skolens side. Vi har skulle arbejde hjemme på dage, hvor lærerne skulle på kursus, og den dato har skolen kendt et år forinden. Men de kan stadig ikke give os nogle ordentlige opgaver. Måske får vi en vikar - men de vikarer, vi får, er normalt lige gået ud af gymnasiet og er kun tre til fem år ældre end os selv. De er overhovedet ikke færdiguddannede, og de har slet ikke de kompetencer, som lærerne har. Vi skal have nogle lærere til at dække de aflyste timer - ellers kunne vi lige så godt have fri.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.