Handelsskoleelever regner som børn i 4. klasse

Ny webdokumentar skaber voldsom debat i det danske undervisningssystem. 80 procent af handelsskoleeleverne på erhvervslinjen på Tietgenskolen i Odense regner, som gik de i 3. eller 4. klasse.

Kan man i Danmark finde en elev på en handelsskole, der ikke ved, hvad 9x5 er? Ja. Masser.

Midt i chokket over at folkeskolen bliver overhalet af andre lande i PISA-målingerne, så kan Berlingske i en ny webdokumentar afsløre, at handelsskoleelever regner på niveau med børn i 3. eller 4. klasse.

Det er Tietgenskolen i Odense, der hvert år modtager 600 unge håbefulde elever fra alle mulige forskellige skoler i Odense og omegn. Og skolen selv er holdt op med at måbe. Den fortæller uden at blinke, at når handelsskoleeleverne bliver bedt om at skrive 5.000, så skriver de 500.

Din mening: Hvordan skal den danske folkeskole blive bedre?

Og problemet er, at det er en handelsskole. Det er ikke teknisk skole, som skal sende eleverne videre til et autoværksted eller uddanne dem til skraldemænd. Det er landets fremtidige handelsfolk og dermed er webdokumentaren endnu engang med til at sætte spørgsmålstegn bag ni års borgerlig skolepolitik. Tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) gentog flere gange, at han havde fået fagligheden tilbage i skolen - Berlingskes webdokumentar viser sammen med PISA-målingerne et helt andet billede.

Handelsskolens bestyrelsesformand er rystet: »Det troede jeg ikke på, da jeg som bestyrelsesformand blev orienteret af skolen om disse testresultater. Det er uhyggeligt,« fortæller Peter Zinck.

Han ejer en tredjedel af Inspirationsbutikkerne og har som succesrig erhvervsmand involveret sig i skolepolitikken - bl.a. som bestyrelsesformand for Tietgenskolen i Odense.

Web-dokumentar: Så dårligt regner de

Årligt begynder 600 unge elever på skolen, men p.g.a. elevernes problemer med regnestykkerne, så deler skolen dem op i tre linjer. En af grupperne hedder Erhvervslinjen og den har 100 elever, som alle drømmer om at stå i butik eller sidde på kontor. Det er blandt disse, at skolens egne testresultater viser, at halvdelen læser, som gik de i 3. eller 4. klasse. 80 pct. regner, som gik de i 3. eller 4. klasse. Bl.a. Kasper Pedersen. Han er 18 år og drømmer om at blive butikschef, men efter ni år i folkeskolen kan han ikke gange eller dividere. Eller regne med procenter. For eksempel 9x5:

»Nej, det kan jeg ikke. Det kan jeg ikke rigtig se for mig,« fortæller han. Kasper Pedersen er en af de elever, som var træt af folkeskolen og endnu værre: Træt af at lære.

Web-tv: Se Antorini bande over web-dokumentar

»Det er det uhyggelige. De har spildt tre, fire eller fem år i folkeskolen,« siger Peter Zinck og spørger om samfundet virkelig har råd til, at så mange forlader folkeskolen uden at kunne skrive 5.000? Og endnu værre: uden lysten til at lære.

Det har ændret sig for Kasper. Efter han kom på Tietgenskolen har han fået et helt andet liv. Ikke nok med, at han med glæde passer sin skole, laver sin matematik og lærer at sælge - så arbejder han hele tre dage om ugen i tøjkæden Hennes & Mauritz. Og nu drømmer han om engang at få sin egen butik.

Og ifølge underviser Christine Diederichsen, så er der en vej.

»Vi fokuserer ikke på, hvad eleverne ikke kan. Vi leder efter deres motivation og finder eleverne dér, hvor de er«, forklarer hun og bliver suppleret af blandt andre Malene Skov Nielsen, som ikke læser så godt.

Hun beskriver Tietgenskolen som et sted, hvor der er tid til eleverne. Hun får al den hjælp, som hun ikke fik i folkeskolen, og tvivler heller ikke længere på sig selv, selv om hun stadig har sine problemer med at læse.

Læs også: Min datters skole er dobbelt så god som den danske

En avisforside med et stort billede af statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og med en overskrift: »Stort rødt flertal«, læser hun som om statsministeren »har stor opbakning i Folketinget.«

Dokumentation: Folkeskoleudspillet faglighed og frihed

Til gengæld har hun fået topkarakteren 12 i sin seneste eksamen.

Cecilie Stage er ked af sin tid i folkeskolen, men det er fortid. I dag er kursen sat mod en drøm, der hedder egen butik. »Gerne mobiltelefoner. Med ti ansatte - ud over mig selv,« fortæller Cecilie med et smil på læberne, og hun fortæller gerne, hvad hun har problemer med:

»70 procent af 1.000 kan jeg ikke.«

Hvad så med en tredjedel i procent?

»Det ved jeg ikke. Jeg tror, det er 25 procent, men det er forkert.«

»Måske det er 23?«

Skolen er i øjeblikket i gang med at arrangere en tur til Østrig. Det er blandt andet bonus for et godt forløb siden sommerferien. Den tur er både Kasper, Cecilie og Malene med på.

Positiv iltning

Bo Ravn er afdelingsforstander, og for ham er virkeligheden den, at det ikke nytter at banke eleverne i hovedet med regnestykker som 9x5. Det har de prøvet. I stedet skal skolen forsøge at finde en ny vej ind til elevernes læring.

»En del svigtende faglighed kan opvejes af elevers parathed, motivation, gejst og mål med at gå her. Den forsøger vi at tænde med positiv iltning, og man kan godt tænke ud af boksen uden at kunne stave til det,« siger Bo Ravn, der ikke vil kaste mudder i retning af folkeskolen. Dog siger han, at når så mange elever ikke kan finde ud af at skrive 5.000, så er der jo gået noget galt i folkeskolen.

»Ikke mindst for mange drenge er det gået galt, og de ser ikke tilbage på deres skoletid med glæde og lys i øjnene. Og det er ikke drengenes skyld, at det er gået galt. Her skal andre metoder til både i folkeskolen og hos os.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.