Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Ballet:

Skønt par i skovens univers

Den Kgl. Ballet startede sæsonen i topform med Peter Martins' »Svanesøen«, der bød på med et smukt matchende par.

Den garvede solodanser Gudrun Bojesen er Svaneprinsessen og den karismatiske Alban Lendorf dansede for første gang Prinsen.
Den garvede solodanser Gudrun Bojesen er Svaneprinsessen og den karismatiske Alban Lendorf dansede for første gang Prinsen.

Der er eventyrlig smukt i Per Kirkebys abstrakte skovunivers, som danner ramme om de mange flotte og symbolske svaneformationer i Peter Martins version af »Svanesøen« fra 1996. Magisk er det allerede i første akt, da den unge Prins Siegfried står i skoven og opdager den skønne hvide svaneprinsesse, Odette, der tørrer sin hovedfjer. Og til repremieren på Operaen onsdag, der blev en tindrende flot sæsonstart for Den Kgl. Ballet, var det en fryd at se den dejlige, garvede solodanser Gudrun Bojesen og det unge solist-stjerneskud Alban Lendorf danne par som Odette og Prinsen.

Frygtsom og følsomt skælvende af både angst og forelskelse er Odette i dette første møde med Prinsen. Yndefulde er hendes arme, og Bojesen er en sikker danser aftenen igennem i dobbeltrollen som Odette/Odile, hvor hun som den sorte Odile i anden akt er kølig uden at være bitchet.

Præcis springer

Den karismatiske Alban Lendorf, der for første gang dansede Prinsen, har de smukkeste klare linjer og epaulementer i dansen. Han er en fremragende, præcis springer og formår uden den store mimik at give karakter til den distante, drømmende prins, der lader sig narre og dermed svigter sit løfte til Odile. I deres gennemmusikalske fraseringer fornemmer man, at Bojesen og Lendorf har lyttet sig helt ind i sjælen af Tjajkovskijs musik, der blev smukt spillet af Kapellet og Tobias Durholm på soloviolin under ledelse af estiske Vello Pähn.

Mads Blangstrup er farlig, men behersket som den onde von Rothbart, Christopher Rickert en herlig og elegant springende Nar, og Nikolaj Hansen en veldansende Benno. De fire små svaner i krydsende zig-zag-trin tager som altid kegler, og det er et scoop, at 16 børn fra balletskolen medvirker i første akts hofdanse.

Festen i anden akt byder på både god koreografi og dans, bl.a. i den raffinerede pas de quatre, og der er gnistrende temperament i den ungarske dans og sensuel glød i russerdansen. Glædeligt er det at se præcisionen i svane-korpset.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.