Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Opera

Operaklassiker med selfies

Det Kongelige Teater har genopsat »Maskarade« med friske stemmer og nye jokes. Styrkerne og svaghederne er i store træk de samme. Første akt holder stadig.

De medvirkende i Det Kongelige Teaters genopsætning af »Maskarade« står som den vigtigste og bedste nyhed, skriver Berlingskes anmelder.
De medvirkende i Det Kongelige Teaters genopsætning af »Maskarade« står som den vigtigste og bedste nyhed, skriver Berlingskes anmelder.

»Maskarade, Maskarade! Freden er forbi!« synger Jeronimus. Han ville have hadet vore dages Distortion og den slags gadegøgl.

Carl Nielsen fylder 150 i år. Det Kongelige Teater fejrer jubilæet med hans to operaer:

»Maskarade« i Kasper Holtens snart ti år gamle opsætning har haft repremiere – og en ny version af »Saul og David« åbner så fredag i næste uge.

Kasper Holten fik blandet kritik for sin udgave i sin tid.

Den var farverig, fejende flot mange steder, fuld af synsbedrag og elementer af cirkus.

Men man fik mest for pengene i første akt med dens levende billeder a la Harry Potter og avancerede sceneskift. Resten tabte en smule højde. Hvordan virker forestillingen her årtiet efter? De stærke og knap så stærke sider ligner i store træk sig selv.

Sceneriet er stadig spolet frem til nullernes bedre borgerskab med »old money« og au pair. En endnu mere konsekvent genopsætning skulle måske have haft øje for finanskrisens nye frygt. Nye diller som selfies med mobilen er til gengæld kommet med og holder latteren i gang.

En tak opad

De medvirkende står alligevel som genoptagelsens vigtigste og bedste nyhed:

Gert Henning-Jensen har sommetider lydt noget let, men gør sig faktisk glimrende i rollen som den forelskede Leander.

Også finnen Petri Lindroos som hans far og svenske Henning von Schulman som husvennen Henrik rammer fint – om end man sommetider må ty til de engelske overtekster for forståelsens skyld.

Og selv om hverken Hanne Fischer som Magdelone i sofaen eller Tuva Semmingsen som Pernille virker helt typecastet, så fejler deres professionalisme ikke noget.

Forestillingens størst klingende sanger er vel Sten Byriel som vægteren. Dens største fund må være Sofie Elkjær Jensen i sin rolledebut som en sprød og ganske karismatisk Leonora.

Orkestret under Per-Otto Johanssons ledelse spiller ypperligt. Koret leger rigtigt flot med på løjerne – så gid, det var større!

»Maskarade« virker stadig bedst i første halvleg, men er alt i alt rykket en tak opad.

Hvem: Den Kongelige Opera. Hvad: »Maskarade« af Carl Nielsen. Hvor: Operaen, onsdag. Spiller til 21. maj.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.