Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Dans:

Kultursammenstød og gruppemagt i dansens verden

Tomomi Yamauchi skildrer humoristisk skismaet mellem dansk og japansk kultur, mens Martin Forsberg viser os en farlig gruppedynamik.

Ti mænd med fælles fodslag i Martin Forsbergs »Ultra« i Dansehallerne. Foto: Andreas Nilsson
Ti mænd med fælles fodslag i Martin Forsbergs »Ultra« i Dansehallerne. Foto: Andreas Nilsson

Det er to vidt forskellige danseforestillinger, man lige nu kan opleve i Dansehallerne i København. På Lille Scene folder japanske Tomomi Yamauchi sig ud i sin egen ekspressive kvindesolo »Made in Japan«, mens den svenske koreograf Martin Forsberg sender ti mandlige dansere ind på Store Scene i det mere abstrakte værk »Ultra« om farlig gruppedynamik.

En fællesnævner for 45-årige Tomomi Yamauchi og 36-årige Martin Forsberg er dog, at de begge er uddannet på Skolen for Moderne Dans i København (i dag Scenekunstskolen) og i en årrække har været en vigtig del af det danske dansemiljø.

I Tomomi Yamauchis charmerende, humoristiske og selvbiografiske soloperformance er det splittelsen og sammenstødet mellem dansk og japansk kultur, der er omdrejningspunktet. Men »Made in Japan« viser også komisk vestlige fordomme om japanere.

Smukt og sjovt er anslaget, hvor vi ser Yamauchi som en klassisk kvindesilhuet med spisepinde i håret, der bekvemt bliver taget i brug, når hun skal spise sine nudler. Vi ser hende optræde i både kimono, prikket lillepigekjole og discooutfit til karaoke og hører, hvordan hun som en kamæleon kan tilpasse look og opførsel efter situationen.

I Danmark har hun lært at være et individ med egne meninger, mens hun i det mere kollektivt tænkende Japan nu bliver opfattet som en kvinde med for mange selvstændige holdninger. Og det er forløsende, når den dygtige performer til slut lader alle sine frustrationer over familie, sprog og kultursammenstød få frit løb.

Militær præcision

Martin Forsbergs stramt koreograferede »Ultra« viser skræmmende, hvordan ti mandlige individer bliver opslugt og forsvinder i en gruppe, der stræber efter at skabe ultrasynkrone, nærmest mekanisk ens bevægelser med i bogstaveligste forstand fælles fodslag uden plads til det personlige.

Her er militær præcision, når de ti sortklædte mænd og 40 hvide stole organiseres i konstant skiftende rækker, geledder og formationer, og klædt i en blanding af sportstøj, habitbukser og sorte sko giver mændene ikke kun associationer til militæret, men også til sportsverdenen, anonyme kontorfolk og politiske grupper.

Når vi i anslaget ser de ti mænd klumpe sig sammen til en stor fælles kropsorganisme, der bevæger sig hen over scenegulvet, går tankerne til Mette Ingvartsens gruppeværk »7 Pleasures«, som i marts blev præsenteret i Dansehallerne. Og Martin Forsbergs dansere bruger også effektfuldt stemmerne til unisone, rituelle og rytmiske råbekor med stærke seksuelle undertoner.

Uhyggeligt er det, når et individ i en afsluttende maskulin legende kamp næsten ubemærkeligt, som var det mobning, ekskluderes fra den magtfulde gruppe.

Det er muligt at se de to forestillinger i Dansehallerne på én og samme aften.

Hvad: Made in Japan. Hvem: Koreografi og dans: Tomomi Yamauchi. Scenografi: Thomas Petri. Hvor: Dansehallerne, Lille Scene, sidste dag 9. april. Bedømmelse: 4 stjerner.

Hvad: Ultra. Hvem: Fors Works. Koreografi: Martin Forsberg. Scenografi og kostumer: Jenny Nordberg. Hvor: Dansehallerne, Store Scene, sidste dag 9. april. Bedømmelse: 4 stjerner.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.