Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
DANS

Gordisk knude og fremtidsdans

Dansk Danseteater i spanske Marcos Moraus værk »Vals« på kompagniets nye program med samme titel. Foto: Søren Meisner
Dansk Danseteater i spanske Marcos Moraus værk »Vals« på kompagniets nye program med samme titel. Foto: Søren Meisner

Her 14 dage før Dansk Danseteater flytter ind i sit nye domicil i Operaen på Holmen, hvor både dansere, administration og teknisk personale fremover får fast base, har kompagniet allerede indtaget Takkelloftet med den nye dobbeltforestilling »Vals«.

En forestilling, der med to kreationer af henholdsvis den amerikanske koreograf Stephen Shropshire og den spanske multikunstner Marcos Morau markerer det øgede fokus på internationale koreografer, som Dansk Danseteater vil have i de kommende år.

Den 44-årige Shropshire er i sit billedrige, men ret abstrakte værk, »Knot«, inspireret af sagnet om den gordiske knude. Scenografiens sorte kantede objekter, som danserne rykker rundt på scenen, symboliserer netop de ting, der står i vejen og sætter grænser for os i livet, mens de i alt syv dansere udforsker menneskelige relationer i forskellige konstellationer og korpsskulpturelle formationer.

Meget interessant er det at se, hvordan Shropshire, der benytter en nærmest matematisk, algoritmiske metode til at sammensætte bevægelsesfraser, formår at skabe et dynamisk og organisk flow i koreografien.

Danseren Stefanos Bizas fører an med stor dyrisk smidighed. Han folder sig fint ud både solo og i flotte, seje duoer sammen med den karismatiske, blonde, ballettrænede Hollie Tuxford, der p.t. er praktikant i Dansk Danseteater og ligner en græsk gudinde på en stridsvogn, når hun gør sin entré stående på ryggen af sine meddansere.

I den 34-årige Marcos Moraus værk »Vals« ser man en både skulpturel og arkitektonisk iscenesættelse af de i starten ansigtsløse kroppe i glimtende sorte, tætsiddende heldragter. De i alt syv akavede og følelseskolde tegneserielignende fremtidsvæsner forsøger her at komme på sporet af den tabte tids vals. Og midt i den elektroniske musik hører vi bl.a. valsetoner af Sibelius, Sjostakovitj og valsekongen Strauss titte frem.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Stefanos Bizas og Hollie Tuxford i amerikanske Stephen Shropshires »Knot« på programmet »Vals« med Dansk Danseteater. Foto: Søren Meisner
Stefanos Bizas og Hollie Tuxford i amerikanske Stephen Shropshires »Knot« på programmet »Vals« med Dansk Danseteater. Foto: Søren Meisner

Humoren er med fra starten i det lidt installationsprægede værk, hvor en stor gammel spolebåndoptager indledningsvis hænger i luften, mens en krop indhyllet i fortidens båndsalat ruller rundt på gulvet. Langsomt går valsens vuggende tredelte takt sjovt i krop og lemmer på de kølige væsner, der med tiden får lidt mere sensualitet og menneskelighed i det stramt formede værk.

Det er to meget forskellige, men interessante bud på ny koreografi, man kan opleve på programmet »Vals« med 14 prima dansere fra Dansk Danseteater.

Hvad: »Vals«
Hvem: Dansk Danseteater i koreografier af Stephen Shropshire og Marcos Morau.
Hvor: Takkelloftet, Operaen, sidste dag 22. januar. Herefter på danmarksturné.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.