Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Fuck you!

»The Fool« på Takkelloftet vender og drejer det idiotiske med provokerende overskud.

»The Fool« er et forfriskende pust på Takkelloftet i Operaen. Foto: Karoline Lieberkind
»The Fool« er et forfriskende pust på Takkelloftet i Operaen. Foto: Karoline Lieberkind

Fuck you, synger hun. Fuck you, fuck you, fuck you. Det er den skønne britiske mezzosopran Lore Lixenberg, der synger, og hun gør det med volumen og overbevisning, og ud over at synge fuck you, synger hun linjer fra verbale udfald, der er gået viralt i internettets uvirkelige virkelighed.

Det er ret vildt, og det sker alt sammen i »The Anger Demon«, der afslutter den forestilling, der tirsdag, under fællestitlen »The Fool«, havde verdens­premiere på Takkelloftet på Operaen.

Musikken til »The Anger Demon«, der spænder veloplagt fra modernisme til pop og tilbage igen, er af den britiske komponist Richard Thomas. Musikerne er her som resten af aftenen den formidabelt spillende og performende Trio Zoom, der spiller slagtøj, saxofoner og klaver, og det hele er en underholdende, provokerende afslutning på noget, der lanceres under genre­betegnelsen »avantgardecabaret«. Hvilket nok ikke er helt misvisende, men heller ikke specielt tydeligt. For hvad er sådan en størrelse lige for én?

I hvert fald kan man slå fast, at »The Fool«, som Lore Lixenberg også har iscenesat, vist nok handler om dumhed og idioti i forskellige fremtrædelsesformer og består af fire dele. Foruden »The Anger Demon« af »Song of Comfort and Despair«, der bruger tekster om narre af Shakespeare og har musik af tyske Helmut Oehring, af »This Is the Cow«, der handler ironisk om koens liv og død, afsluttes med servering af hotdogs til udvalgte publikummer og har musik af britiske Rolf Hind, og »Shame«, der sødt vrængende og infantilt skildrer en dreng og hans skam. Her er komponisten danske Niels Rønsholdt.

Og så er det hele vist nok tekstligt skruet sammen af Trio Zoom og Lore Lixenberg, selv om det ikke fremgår tydeligt af det dunkle program, hvor kun titlerne på to af værkerne optræder, og hvor der heller ikke er nogen foto fra forestillingen. Det virker sådan lidt idiotisk. Men det er måske en pointe?

Uanset hvad: »The Fool« er et forfriskende pust af modernitet og muntert desperat provokation, som ikke går op, og dét er fint. At der ikke er nogen nemme løsninger, er også en slags budskab. Og ikke spor idiotisk.

 

Hvad: »The Fool«. Musik af Helmut Oehring, Rolf Hind, Niels Rønsholdt og Richard Thomas.

Hvem: Lore Lixenberg og Trio Zoom.

Hvor: Takkelloftet, Operaen.

Hvornår: Sidste gang 30. april.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.