Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Teater

Forårskåd parringsleg på Republique

Katrine Wiedemann vækker Harald Slott-Møllers maleri »Foråret« til live i en både forårskåd og vemodig associationsleg mellem håb og sorg.

Laura Bro som teenagepigen på Harald Slott-Møllers smukke, dragende maleri »Foråret« fra 1896.
Laura Bro som teenagepigen på Harald Slott-Møllers smukke, dragende maleri »Foråret« fra 1896.

Republique har i en teaterserie fundet på at bede forskellige kunstnere om at skabe deres helt egen forestilling med inspiration i et maleri, de selv har valgt.

Ideen er sjov, men måske ikke helt så ny, som teatret giver udtryk for. Statens Museum for Kunst har inden for en overskuelig fortid eksperimenteret med at vække billedkunst til live.

Og så er der hele den gamle tradition fra 1800-tallet med såkaldte tableau vivants, »levende billeder«, hvor man som god, borgerlig underholdning forsøgte at genskabe og give liv til berømte statuer eller malerier med ekspressive fagter.

Instruktøren Katrine Wiedemann og scenografen Maja Ravn er første kvinder på scenegulvet, og Wiedemann har valgt Harald Slott-Møllers smukke, dragende »Foråret« fra 1896 – maleriet af en pubertetspige, der sidder i en grøftekant med blomsterkrans om håret, omgivet af vestsjællandske landskaber og pilekrat med mystiske, bortvendte og overvejende sorte fugle.

Umiddelbart en lys hyldest til naturens vækst, begyndelse og udspring, men på én og samme tid foruroligende intimiderende dér mellem skær realisme og uheldssvanger symbolik.

Det er også den dobbelthed – håbet, livsdueligheden og ungdommen på den ene side, sorg, død og undergang på den anden – Wiedemann vælger til sin flippede, både sprælsk uhøjtidelige og dystert manende teaterfantasi over det billede, som hun starter med at etablere.

Ind med grøften, ind med pilebuskene, ind med pigen, der er ligeså køn og ung som billedets, ned med bagtæppet. Lys, fuglefløjt. Værsgo.

Pigekroppen vækkes snart gradvist til live i euforisk vårdans. Men i siderne står også en beklumret sofa og et hverdagskøkken, der er skuepladsen for en en kvinde (Laura Bro, men egentlig Wiedemann selv?) og hendes neuroseanfald.

Sidstnævnte finder en slags lise i sin egen længselsfulde spejling af billedet – synger oven i købet duet med det! – og herfra begynder så for alvor den vilde associationsleg, som vandrer osmotisk ind og ud af billedet.

Drømmende vignetter i forskellige tonearter, der også tæller springfyren Joen Højerslev i forskellige variationer over maskulin befippelse, en række moderne teenagere på kanten af voksenlivet, en ældre kvinde og Katrine Wiedemanns statuariske selv.

Sørgmunter parringsleg

Forestillingen er en slags højtidelig-uhøjtidelig afsøgning af associationsrummet om billedet, hvor Wiedemann skiftesvis maler med lys og skygge, skæg og alvor.

Idérige og smukke, ordløse billeder med musikledsagelse eller båndede, litterære citater i højttalerne afløses af scener, der hæmmes af amatørernes manglende skarphed i afleveringen.

Sjovest? Laura Bros erotiske given sig hen på sofaen til et par sæt tøj (skal ses!) og hendes og Joen Højerslevs sørgmuntre parringsleg som fuglemennesker – det rene pip!

Ja, på et tidspunkt tænder Wiedemann, i hvert fald på premiereaftenen, endda lyset for at interviewe Rigshospitalets direktør om selvmordsrater og dødsårsager, som ville hun afmontere sin egen store force som billedmager, inden vi er kommet for godt i gang og forventer os en færdig forestilling og ikke en arbejdsdemonstration.

Livet og døden i en og samme uforudsigeligt underholdende og lejlighedsvist langstrakte, både formfuldendte og ufuldkomne rodebutik.

Mere kan vel ikke forlange af et forårskådt formeksperiment?

Hvad: »Foråret«.

Hvem: Iscenesættelse: Katrine Wiedemann. Scenografi: Maja Ravn.

Hvor: Republique. Til 16. april.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.