Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
SCENE

Elf er rene julegodter i Tivoli

Foto: Miklos Szabo
Foto: Miklos Szabo

Skorter det lidt på julestemningen, er der hjælp at finde i Tivoli, hvor den højenergiske ”Elf. The Musical” brager over koncertsalens scene. Musicalen bygger på filmklassikeren, hvor Will Ferrell spillede den tårnhøje, fejlcastede alf på jagt efter sin menneskelige far og ikke mindst den julestemning, der kan få julemandens kane til at flyve.

Filmen blev til musical på Broadway i 2010, og har siden spillet med succes både der og i London. Nu er den flyvende kane landet i Danmark og Tivoli har ekstraordinært fået lov til at bearbejde manus, så handlingen udspiller sig i København. Det er et scoop, der sætter ekstra tryk på julestemningen med Astrid Lynge Ottosens fine scenografiske fortolkninger af Magasins Julemandsværksted og Hotel D’Angleterres lysende facade godt støttet af Jonas Bøghs uhyre stemningsskabende lyssætning.

Der er masser for øjet, men bestemt også for øret og lattermusklen. Tivoli har samlet et fremragende ensemble, der både kan danse, synge og agere, så også de mange småroller får kant. Koreografierne er muntre og barnlige som alfeuniverset selv og danses til tonerne af det overlegent svingende Tivolis Musical Big Band.

I front står Pelle Emil Hebsgaard som menneskealfen Brormand, og bliver man en smule forpustet af hans tæt på hysterisk-tempofyldte hyldest til julen, kan man blot skæve til det filmiske oplæg. Hebsgaard rammer i Mads M. Nielsens konsekvente iscenesættelse netop den helt naive – og for karriereforælderen ret irriterende – juleforventning, der her ikke bare gælder julen, men også familien og kærligheden i form af Christiane Schaumburg-Müller vidunderligt-mutte Julie, som Brormand falder næsgrus for.

For nok er ”julen familieskænderiernes tid”, som en desillusioneret julemand siger til Brormand, men forestillingen insisterer på, at legen, kærligheden og nærværet findes. Man kan indvende, at historiens motor med den fraværende far, der skal vendes til juleglæde, repræsenterer et noget altmodisch familiebillede. Men pyt, det er jo jul, og krydres fortællingen som her med mere aktuelle billeder af verden, sluger vi også pater familias i Niels Ellegaards fortravlede, forfjamskede og svært charmerende udgave.

Tommy Kenter, Camilla Bendix, Julie Steincke og Mikkel Lomborg – kendt af alle børn som DRs Hr. Skæg – udgør resten af det velspillende cast, der med sødme, humor og en lille smule uhygge slår julestemningen an.

”Elf. The Musical” er en indtagende sukkergodte. Den fornyr ikke genren, men er en dybt professionel produktion, der sætter måske især børn (over 6 år), men også voksne i fornøjeligt julehumør.

Hvad: Elf. The Musical. Hvem: Instruktør: Mads M. Nielsen. Scenograf: Astrid Lynge Ottosen. Koreograf: Lee Proud. Kapelmester: Peter Jensen Hvor: Tivolis Koncertsal til 26. december.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.