Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Dansefest for dronning Ingrid

Dans: Violinisten Vilde Frang og balletdanseren Ulrik Birkkjær modtog Dronning Ingrids Hæderslegat på forrygende flot festforestilling med Alvin Ailey American Dance Theater.

To dronninger og en prinsesse stod og  swingede med i Tivolis Koncertsal fredag aften, da Alvin Ailey American Dance Theater gav da capo på »Rocka my soul«. Her sammen med  solist i Den Kgl. Ballet, Ulrik Birkkjær.
To dronninger og en prinsesse stod og swingede med i Tivolis Koncertsal fredag aften, da Alvin Ailey American Dance Theater gav da capo på »Rocka my soul«. Her sammen med solist i Den Kgl. Ballet, Ulrik Birkkjær.

To dronninger og en prinsesse stod og klappede for og swingede med i Tivolis Koncertsal fredag aften, da Alvin Ailey American Dance Theater gav da capo på »Rocka my soul« efter en helt forrygende intens opførelse af Alvin Aileys »Revelations«, der var sidste værk i festforestillingen til minde om dronning Ingrid. Forinden havde de tre royale søstre, dronning Margrethe, dronning Anne-Marie og prinsesse Benedikte, været på scenen, hvor de nu for tredje gang uddelte Dronning Ingrids Hæderslegat til to unge lovende kunstnere på vej frem.

»Han ulmer«
De to prismodtagere, der hver modtog legater på 250.000 kr., var i år den 23-årige norske violinist Vilde Frang og den 24-årige solist i Den Kgl. Ballet, Ulrik Birkkjær.

»Han ulmer, ham Birkkjær, og vi ved alle, at der er mere på vej end publikumsøjet har set til dato,« lød det bl.a. i motivationen, som Pantomimeteatrets chef, Peter Bo Bendixen, læste op. I motivationen til naturtalentet Vilde Frang, fortalte musikchef Nikolaj Koppel bl.a., hvordan hun som kun 14-årig spillede i Tivolis Koncertsal. Herefter kvitterede Vilde Frang med en flot virtuos fortolkning af »God Save the Queen«.

Sensuelle rul
Festforestillingen åbnede med Alvin Aileys utroligt smukke, dybt bevægende og jazzede »Memoria«, koreograferet i typisk Horton-stil til Keith Jarrets »Runes« og »Solara March«. Intet er overdrevet i koreografien, heller ikke gestikken. Og så var det en både god og vellykket idé at inddrage Pantomimeteatrets dansere i det forunderlige værk med masser af flotte menneskeformationer.

Soloen »Reflections in D« til live klavermusik af Duke Ellington var kort, men helstøbt. Og sikke nogle smukke armbevægelser Clifton Brown kunne brillere med. Mere Ellington – tilmed med Tivolis Big Band på scenen – fik vi i »Night Creature«, hvor 15 dansere med sensuelle rul i hofterne førte sig elegant og frækt frem som katteagtige natdyr.

Programmet fredag med udelukkende Ailey-koreografier, der er det andet på 50-års jubilæumsgæstespillet, viste med al tydelighed, hvor stærk og vigtig en kerne Aileys egne kvalitetskoreografier er for kompagniet.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.