Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
MUSICAL

Blomster- børnene brillerer i Nordjylland

Hair
Hair

Aalborg Teater har allieret sig med et stærkt, internationalt kunstnerisk team i genopsætningen af »Hair«, den ikoniske fortælling om hippiebevægelsen, som de fleste nok kender bedst fra filmudgaven fra 1979, der fokuserede mest på hippiernes frie kærlighedsliv og tilføjede en meget hollywoodsk slutning, hvor hippien Berger overtager bondeknolden Claudes plads i hæren.

Musicalen havde premiere i 1967 og har altså 50 års jubilæum i år, men trods den nærmest alarmerende fare for forstenet blomsternostalgi vinder opsætningen i sin egen æstetik og dramaturgisk stærke beskæring, der hylder fredens og ærlighedens nødvendighed, men også fremhæver bevægelsens naive – tæt på barnagtige – fokus på egen navle.

Hippierne var om nogen pionererne for vores nu knæsatte individualiserede menneskesyn, der ofte glemmer, at vores handlinger har betydning for andre.

Russiske Victor Kramer står bag både instruktion og scenografi, hvilket især i anden akt giver en helt mageløs sammensmeltning af spil, musik og det billedbombardement, der udfolder sig på den minimale, men stærkt symbolske scenografis objekter i form af abstrakte og meddigtende visuals. Særligt billedsiden til Claudes sidste trip, før militæret kalder, suger os psykedelisk-bjergtagende ind i hans sind, i friheden og i virkelighedsflugten.

Der var lidt slinger i timing og lydniveauer på premiereaftenen, men det er en på alle måder original og fuldstændig overbevisende iscenesættelse, hvor alle elementer supplerer og løfter hinanden.

Kenneth Thordal har lavet fremragende, moderne oversættelser, der lydefrit blander sig med de engelske originaltekster. Bandet swinger i friske og kraftfulde arrangementer, og Shusaku Takeuchis koreografier, der veksler mellem syret sløsethed til skæve, synkrone håndbevægelser, indfanger poetisk hippieånden, når flaksende fugle svæver over blomsterbørnenes vifter og på samme tid viser deres skrøbelige skønhed og troen på, at forandring er mulig.

Og ikke mindst et kip med blomsterkrans og fredstegn til Aalborg Teaters eminent velsyngende ensemble. Kasper Dalsgaard og Christian Gade Bjerrum skaber med hver sin tone den sårbare, søgende Claude og den nydende, legende Peter Pan-figur Berger, der har helt forskellige ønsker trods den fælles glæde ved stofferne.

Kristine Elmedal Johansen og Henriette Katrine Lund synger sig helt op over skyerne og ind i hjerterne som gravide Jeanie og fredskæmperen Sheila. Men hele ensemblet synger simpelthen forrygende, hvilket gør det nemt at sluge de lidt svagere dialogbidder.

At sætte hippiebevægelsen på scenen er i sig selv et absurd foretagende, hvilket forestillingen forholder sig til ved jævnligt at udpege os, publikum, som jo repræsenterer borgerlighedens blik på det afvigende. Det virker i begyndelsen lidt søgt, men får vinger at flyve på, da vi inddrages med dyrelyde og klokkespil på hjerteren hippievis.

Respekt til Aalborg Teater der flirter hårfint med nostalgien, men ikke falder i gryden med denne generøse og hyper-musikalske forestilling, der nok ikke starter et fornyet ungdomsoprør i byens gader, men som trods 50-årsjubilæet fremstår helt frisk æstetisk og som en vigtig og aktuel reminder om, at der altid er mere end én vej.

Hair

Instruktion og scenografi: Victor Kramer. Koreografi: Shusaku Takeuchi. Musikalske arrangementer: Niels Søren Hansen og Nikolaj Heyman. Video artists: Oleg Michailov og George Mamatov. Oversættelse: Kenneth Thordal. Aalborg Teater til 10. juni.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.