Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Når daten bliver en jobsamtale

Singleliv. Midt i den lange uddannelse eller karriereræset kan det være svært at få tid til at finde sin udkårne. Professionel matchmaking kan være svaret for de succesfulde og kræsne. Antropolog ser den ny dating-trend som en kommercialisering af privatlivet.

Måske er vi for uprofessionelle, når det gælder kærligheden. De nyeste tal i Danmarks Statistik viser, at 1,6 millioner voksne danskere ingen partner har. Og at 46 procent af alle ægteskaber ender i skilsmisse. Det vrimler ellers med telefon-apps og hjemmesider, der kan hjælpe med at finde »den eneste ene«, hvad enten man leder efter landmænd, ikke-rygere, højtuddannede, normalvægtige, smukkere-end-gennemsnittet, hunde-fans, folk-i-nærheden, jøder/muslimer/kristne eller helt tilfældige. Men måske er midlerne til at finde vores udkårne blevet for mange? Måske misfortolker vi, hvilke mennesker, der komplementerer os? Måske har vi i virkeligheden brug for professionelle matchmakere, der efter personlige samtaler med seriøse singler sammensætter stævnemøder, hvor chancen for forelskelse er langt højere, end når de søgende selv vælger til og fra?

Helle Jensen er en professionel matchmaker og driver virksomheden »My Perfect Match«. På hjemmesiden slår hun fast, at hun »tror på kærligheden, og at vi som mennesker er skabt til tosomhed«. Dernæst skriver hun:

»I kærlighed handler det om at tiltrække den rigtige partner, og dernæst udvikle og fastholde relationen. Jeg hjælper dig med at møde flere kvalificerede kæresteemner ved at introducere dig for håndplukkede profiler fra mit netværk. Mit mål er at gøre din søgen efter en livspartner til en god og lærerig oplevelse«.

Kan man headhunte en kæreste?

Helle Jensen tager dating seriøst. Hun fører personlige samtaler med alle, der melder sig til hos hende, og opsætter derefter stævnemøder for dem med de mennesker, de passer bedst sammen med. Efter mødet får begge parter hver især feedback af Helle Jensen om, hvordan det gik, og hvordan de fungerede i situationen, fortæller hun til Berlingske. En date inklusive efter-evaluering koster 750 kroner. Derudover kan man blandt andet få et regulært coaching-forløb med tre møder til 4.497 kroner.

Antropolog og ekspert i parforhold, Trine Demant, har kigget på hjemmesiden og bliver »nysgerrig, men også forbeholden«.

»For mig er dette helt klart en forretnings-gørelse af kærlighedslivet. En varelig-gørelse nærmest. Det skal ikke forstås som en personlig kritik af Helle Jensen, men som en kritik af den kommercialisering, der på mange områder foregår af vores privatliv i disse år,« siger Trine Demant, der er en del af ekspertpanelet i DR’s serie »Gift ved første Blik«, der netop har haft sæsonpremiere i denne uge.

Helle Jensen fra Myperfectmatch.dk lægger ikke skjul på, at hun har hentet inspirationen til sin metode direkte i erhvervslivet. Som headhunter har hun siden 2005 hjulpet virksomheder med at finde de perfekte personer til ledige eller nye stillinger i firmaet »Human Power«.

»Der er alt for mange danskere, som ikke kommer ud på nok gode dates, og vi ved, at for ambitiøse mennesker er tiden en knap ressource. Derfor skal vi bruge tiden relevant. Jeg håndplukker de her dates på kvalificeret vis. Lige som jeg formidler jobmuligheder, så formidler jeg kærlighedsmuligheder. Men jeg kan selvfølgelig ikke love kærligheden – der er mange ting, som er ude af mine hænder,« siger Helle Jensen til Berlingske og tilføjer: »Selvfølgelig er det ikke den billigste løsning, og derfor forventer folk også gode resultater. Men i dag er det ikke unormalt, at man betaler for en personlig coach, når man vil tabe sig ti kilo. Lykkedes det ikke, skyldes det vel også ens egen indsats og andre omstændigheder. Det handler dog ikke kun om at blive forelsket, når jeg sætter folk sammen. Værdien ligger også i, at disse personer skaber nye relationer og føler sig beriget efter en date. At de som minimum supplerer deres netværk med et spændende individ,« siger hun.

Hun har endnu ikke »skabt et kærestepar«, men hun er begyndt at sætte folk sammen til stævnemøder. Siden marts har hun arbejdet på at skabe et netværk, der er stort nok til at lave matches af høj kvalitet, siger hun.»Jeg ved godt, at denne metode er meget udansk. Men tag et land som Belgien – der er matchmaking det største. Der er det nye sort inden for dating-branchen,« siger Helle Jensen.

Naturlig skønhed mellem 27 og 32 år

I Belgien er der ganske rigtigt et bredt udvalg af matchmaking-hjemmesider, hvor kærlighedskonsulenter tilbyder at hjælpe seriøse singler. Det gælder for eksempel »R&F Introductions« – Belgiens største matchmaking-firma. Her har de skabt et »eksklusivt VIP-netværk«, som de hvert år inviterer en række af deres mest fremtrædende singler ind i.

»Cremen af cremen fra forretningslivet, politikere og berømtheder har allerede fundet ud af, at dette er den rette formular for dem,« reklamerer de på siden.

Herudover giver de en række eksempler på singlerne fra Belgiens øverste hylde. For eksempel denne 40-årige unavngivne mand fra Antwerpen:

Han er ambitiøs – et forretningsgeni med en stærk personlighed. På det personlige plan er han hensynsfuld og sød. Høj, flot og stilfuld mand, som er klar til at nyde »nuet« med en fremtidig familie. Han er en sand verdensmand, som ved, hvad han vil have, og går direkte efter det. Hans fremtidige kone er høj, har en fantastisk krop og er en naturlig skønhed mellem 27 og 32 år. Hun har ingen børn, men vil absolut gerne starte en familie. Hun er ærlig, respektfuld, loyal og spontan; hun tager initiativ. En »no-nonsense« kvinde, der afskyr rutiner.

Lykken i de arrangerede ægteskaber

At arrangerede parforhold ikke nødvendigvis er et onde, understreger psykolog Gert Martin Hald. Han er parforholds-ekspert i tredje sæson af »Gift ved første blik«, der havde premiere på DR i tirsdags. Her følger man fire par, som et hold af eksperter har sat sammen ud af hundredvis af ansøgere. Disse par bliver gift på rådhuset første gang, de ser hinanden, og forpligter sig på at bo sammen som mand og kone i minimum de fem uger, som TV-eksperimentet varer.

»Normale ægteskaber starter lykkeligere end arrangerede ægteskaber, men efter nogle år er forskellen udlignet og herfra er den målte lykke lige så høj eller måske endda højere ved de arrangerede ægteskaber,« forklarer Gert Martin Hald og henviser til amerikansk forskning.

Et af parrene, man kunne følge i det første afsnit, var Poul og Lene, der begge bor i København. Hun er 29 år, studievejleder og har været single i godt to år.

»Jeg har egentlig haft mange kærester, men det har været relativt korte forhold. Jeg har aldrig boet sammen med nogen for eksempel. Jeg er ret vant til at være mig selv. Mine drømme for fremtiden rummer – jamen – jeg håber jo på at få børn, ik’? Det her er et arrangeret ægteskab, og det gør mig fortrøstningsfuld. For de mænd, jeg selv har valgt, har det jo ikke fungeret med,« siger Lene i programmet.

Hendes nye mand, den 31-årige rockmusiker Poul, siger følgende om sit udgangspunkt for at deltage i programmet:

»Datingverdenen er svær, den er hård, det er et kødmarked. Som single har jeg måske været for hurtig til at tænke, at der »ikke er noget her«. Jeg har sagt, at jeg skal videre, fordi jeg ikke må spilde min tid,« forklarer Poul i programmet.

Antroprolog Trine Demant er som nævnt en af de fire eksperter, der har været med til at matche parrene i denne og tidligere sæsoner af DRs debatskabende program.

»Det er meget vigtigt at understrege, at »Gift ved første blik« er et eksperiment, og at jeg på ingen måde kalder mig »professionel matchmaker« i virkeligheden. At alle otte par fra de to første sæsoner er gået fra hinanden, viser måske også, at dette ikke just er den optimale måde at skabe kærlighed på,« siger Trine Demant.

Vi skaber selv single-problematikken

Det kan virke paradoksalt, men Demant mener, at jo flere datingtilbud, der opstår, jo flere »singler« bliver der. Og jo større komplekser tillægger vi dét at være alene.

»Da jeg var ung for 15-20 år siden og prøvede at få en kæreste, var der ikke alle disse tilbud. Af samme grund handlede det netop om at få en kæreste og ikke gå på alle disse »dates«, som man gør i dag. Det handlede ikke om at afsøge så mange muligheder som overhovedet muligt,« siger hun og giver et eksempel på, at mennesker som udgangspunkt er gode til at tilpasse sig udvalget helt naturligt.

»Tænk på det sådan her: Når man har børn med på ferie, så har de en helt unik evne til at lege med de andre børn, der måtte være på hotellets legeplads på trods af, at de intet har til fælles. Måske taler de ikke engang samme sprog. Dér handler det ikke om det perfekte match, den perfekte uddannelse og den perfekte alt muligt. Idéen med at skabe »det perfekte liv« gør det endnu mere fremmed for os at finde frem til det fine menneske, der står lige foran os,« siger Trine Demant.

Ifølge antropologen udfører datingbranchen i disse år en ekstrem kommercialisering og kapitalisering på vores private liv. »For mig – der er romantisk anlagt – så er jeg ikke sikker på, at denne vej er den korrekte menneskelige, eksistentielle vej at finde kærligheden på. Jeg tænker, at datingbranchen er opstået sammen med den materielle overflod i vores del af verden, for man begynder efterhånden at se det samme mønster i lande som Kina og Japan. Vi vil kun have det bedste, og vi vil have alle valgmuligheder. Desuden tror vi, at vi kan arrangere vores følelsesliv ligesom vi arrangerer vores arbejdsliv. Men forelskelse kan ikke skrives op i kalenderen eller sorteres i et excel-ark,« siger Trine Demant.

Parringslegen er for sjov til at lade outsource

Livsstilanalytiker Anne Glad, der er strategisk direktør for reklamebureauet Envision og fast ekspert i »Kender du typen«, mener, at netop vores jagt på at optimere tiden er baggrunden for, at datingformer, som My Perfect Match opstår.

»Tiden er den faktor, børnefamilierne fremhæver som det, der forhindrer et lykkeligt og harmonisk familieliv. Som forhindrer nærvær – og i sidste ende koster parforholdet. Der er ganske enkelt ikke timer nok i døgnet til at opfylde de personlige ambitioner, være en god forælder og en god partner. Vi prøver hele tiden at planlægge os til mere tid ved at superoptimere livslogistikken. For eksempel med digitale hjælpemidler. Nu er turen så kommet til forelskelsen, som jo på alle måder også er en tidsrøver,« siger hun.

»Men jeg tvivler på, at professionel matchmaking bliver andet end en niche i Danmark. Javel, her kan »rationale« møde »iskold kalkule« og indgå en aftale. Men for flertallet er parringslegen alt for sjov til, at den bør outsources.«

Helle Jensens datingside kan findes på myperfectmatch.dk. På dr.dk/tv kan du streame første afsnit af »Gift ved første blik III«.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.