Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Mikkel sætter alt på ét bræt

Mikkel Bertelsen solgte for nylig tømrerfirmaet og blev brætspiludvikler på fuldtid. Hans første forsøg, KLASK, er blevet et storsælgende, internationalt hit.

Berlingskes Thomas Conradsen udfordrede KLASK-skaber Mikkel Bertelsen til et spil. Efter nederlaget sagde Mikkel Bertelsen, at han aldrig har været særlig god til sport, og at det er selve opfinderiet, der driver ham i forbindelse med brætspillene. Foto: Liselotte Sabroe
Berlingskes Thomas Conradsen udfordrede KLASK-skaber Mikkel Bertelsen til et spil. Efter nederlaget sagde Mikkel Bertelsen, at han aldrig har været særlig god til sport, og at det er selve opfinderiet, der driver ham i forbindelse med brætspillene. Foto: Liselotte Sabroe

Sommeren 2013.

Mikkel Bertelsen står på familiens græsplæne i Gershøj i Hornsherred. Han har tømmermænd. Det er, som om brikkerne i hovedet på ham passer bedre sammen »dagen derpå«. Hvis han har drukket aftenen forinden, kan han for eksempel altid huske de seks cifre, han skal indtaste, når han bruger sin NemID. Når han ikke har, skal han kigge i den lille hvide folder adskillige gange. Denne tømmermændsdag i solen ser han et par med børn gå forbi. Straks opstår idéen. Han bliver nødt til at lave et familiespil. Han havde ellers lovet sin kone, at han for en stund ville sætte sin indre opfinder på standby efter et eventyr med nogle små køkkenreoler, der gjorde det lettere at håndtere husholdningsfilm, kostede dyrt. Men han har stadig et væld af magneter fra dét projekt stående på værkstedet. Hvad skal han bruge dem til? Familiespillet! Selvfølgelig! Han stormer ud på værkstedet og finder en papkasse og nogle af magneterne. KLASK er på vej.

Vi taler med brætspilsdesigner, Mikkel Bertelsen, der har lavet det virkeligt sjove bar/selskabsspil KLASK. En blanding af Airhockey og fodbold og brætspil
Vi taler med brætspilsdesigner, Mikkel Bertelsen, der har lavet det virkeligt sjove bar/selskabsspil KLASK. En blanding af Airhockey og fodbold og brætspil

»Jeg husker, hvordan vi alle sad der på værkstedet. Min mor og svigermor ved hver deres symaskine – de lavede poserne til spillets smådele. Min svigerfar klippede stoffet med den store skråsaks. Min far har lidt det samme opfindergen som mig, så han hjalp også til. Selv mine børn var med. Men de var så små, at de mest gik i vejen. Altså på den gode måde,« husker Mikkel Bertelsen.

I dag – to et halvt år senere – er selskabsspillet KLASK solgt i over 26.000 eksemplarer. Det airhockey-lignende spil tiltaler både barpublikummer og børnefamilier. På grund af efterspørgslen er produktionen flyttet fra familien i Danmark til Kina, hvorfra næste sending snart skibes af sted.

40-årige Bertelsen fik sin første store overraskelse i sin ny branche, da det finske brætspilsfirma Competo tog KLASK i sit sortiment. Firmaets øvrige spil er nemlig taktisk prægede brætspil, der ligger langt fra Bertelsens fysik-baserede sportsspil. Men firmaets danske sælger Kim Dorff oplyser til Berlingske, at KLASK er et godt parti for dem, og at der allerede er aftaler med forhandlere i 20 lande.

Vi taler med brætspilsdesigner, Mikkel Bertelsen, der har lavet det virkeligt sjove bar/selskabsspil KLASK. En blanding af Airhockey og fodbold og brætspil
Vi taler med brætspilsdesigner, Mikkel Bertelsen, der har lavet det virkeligt sjove bar/selskabsspil KLASK. En blanding af Airhockey og fodbold og brætspil

»Alt ændrede sig, da jeg fik et par spilpriser, og de der finner fra Competo bankede på min dør. Siden ændrede jeg spillets overflade fra grøn til blå. Det synes jeg, var pænt. Men de kunne også godt lide det – det er jo deres farve,« siger Mikkel Bertelsen og forklarer, at han stadig laver små ændringer og forbedringer i de nye versioner af KLASK.

I sidste uge var Bertelsen og Dorff til en større brætspilmesse i Chicago for at vise spillet til de amerikanske forhandlere. Her viste blandt andet Target – USAs næststørste kæde af storcentre – interesse.

»Jeg havde ikke turdet tro på, at man kunne leve af brætspil, men det har ændret sig, nu når jeg har været på messer, hvor jeg har set folk spille KLASK og nyde det. Det er lige før, de kan tage pengene fra mig, når jeg ser positiv omtale på nettet eller på Facebook om mit spil,« siger Mikkel Bertelsen om spillet, der vandt Juryens Specialpris i Guldbrikken sidste år.

Succesen betyder, at Mikkel Bertelsen har solgt sin halvdel af det tømrerfirma, som han havde brugt 16 år på at bygge op med en af sine venner. Nu gælder det KLASK og efterfølgerne, som han allerede er nået langt med at udvikle, men endnu ikke kan løfte sløret for.

Vi taler med brætspilsdesigner, Mikkel Bertelsen, der har lavet det virkeligt sjove bar/selskabsspil KLASK. En blanding af Airhockey og fodbold og brætspil
Vi taler med brætspilsdesigner, Mikkel Bertelsen, der har lavet det virkeligt sjove bar/selskabsspil KLASK. En blanding af Airhockey og fodbold og brætspil

»Jeg var nået til det sted med tømrerfirmaet, som jeg altid havde drømt om. Vi havde ti ansatte, og jeg kunne efter at have sat dem i gang om morgenen sætte mig ned på en café og lave tilbud og den slags. Men det var også stressende. Hver morgen og sen eftermiddag har man utroligt travlt med opkald og infrastruktur i den branche,« siger Mikkel Bertelsen og afviser, at han fortryder at have sat alt på ét bræt.

»Min kone mistede »ham med firmaet«, der altid havde penge på lommen, og hvor det hele bare kørte. Nu kommer hun i stedet sammen med ham den skøre opfindertype. Men hun støtter mig. Og jeg tror på KLASK,« siger Mikkel Bertelsen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.