Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Vi rejser med smagsløgene

Gastronomi er vigtigt for mange danskere, når der skal vælges feriemål, og mange søger ud på lokale restauranter og madmarkeder på ferien. Mad giver autenticitet, forklarer ekspert.

Hos hver femte dansker er spisemuligheder og madoplevelser afgørende allerede under selve ferieplanlægningen, viser en meningsmåling.  Arkivfoto: Apollo Rejser
Hos hver femte dansker er spisemuligheder og madoplevelser afgørende allerede under selve ferieplanlægningen, viser en meningsmåling. Arkivfoto: Apollo Rejser

Der er mange faktorer i spil, når danskerne planlægger deres ferie og vælger rejsemål. Stranden skal være god, vejret godt, sikkerheden i top og seværdighederne inden for rækkevidde.

Men næsten hver femte dansker prioriterer også madens friskhed og kvalitet, når rejsen skal vælges, og billetten skal bookes. Det viser en meningsmåling foretaget blandt 1.024 danskere fra rejseportalen Expedia.dk.

»Mad er ligesom rejser noget, som mange dyrker mere og mere, og det er i stigende grad blevet populært at kombinere interessen for nye rejsemål og unikke madoplevelser,« siger nordisk marketingchef hos Expedia.dk Susanne Svensson.

Flere selskaber og arrangører tilbyder rejser, der fokuserer på mad og gastronomi. Ifølge lektor og turismeforsker fra Aalborg Universitet Anette Therkelsen er danskernes interesse for det kulinariske ikke kun vokset i hverdagen, men også i feriesammenhænge.

»Mad fylder helt klart mere hos danskerne i dag, end det har gjort tidligere, og det indgår som et element på rejsen hos mange forskellige typer af turister. Mad er en god oplevelse, der i høj grad handler om fællesskab – især på ferien,« forklarer forskeren, der bl.a. har undersøgt forholdet mellem turister og mad.

At et rejsemåls kulinariske potentiale ligefrem skulle være afgørende, når hver femte dansker booker deres ferie, stiller Anette Therkelsen dog spørgsmålstegn ved.

»Der er klart en gruppe af såkaldte ’foodies’, som rejser efter madoplevelsen, og hvor dét er afgørende for, hvilken destination man vælger. Men det er danskere, som også går særligt meget op i madlavning og gastronomi derhjemme,« fortsætter hun.

Især når danskerne først er kommet af sted til Italien, Frankrig eller Grækenland, går vi op i, hvor og hvilke måltider der skal indtages. Tre ud af fire danskere har prøvet kræfter med et unikt køkken, som de aldrig havde hørt om før, og hver anden foretrækker de lokale restauranter, viser undersøgelsen fra Expedia.dk, der også afslører, at lokale madfestivaler og markeder er populært blandt de danske ferierende.

Og det billede genkender Anette Therkelsen.

»Danskerne er bestemt blevet bedre til at udfordre deres smagsløg og prøve ny mad. Det er ønsket om en lokal og autentisk oplevelse. Man søger ‘det ægte’, og så er det lige meget, om man kan tyde menukortet eller ej,« siger hun.

Læs også: http://www.b.dk/rejseliv/paa-oehop-i-oehavet

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.