Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Priskrig om USA: »Husk at læse det med småt«

Næsten dagligt kommer der nyheder om nye flyselskaber og billige flybilletter, og priskrigen lader til at fortsætte. Ikke kun blandt de nyetablerede selskaber, men også blandt de ældre kendinge.

Den norske flyselskab Norwegian er et af dem, der tilbyder billige rejser over Atlanten.
Den norske flyselskab Norwegian er et af dem, der tilbyder billige rejser over Atlanten.

Det er især til USA, der i øjeblikket bliver kæmpet om titlen som billigste flyselskab. Både Norwegian og islandske WOW er lige nu i priskrig om at tilbyde de billigste billetter til Guds eget land. Det sker som oftest, når flyselskabet udbyder en ny rute – og det har både Norwegian og WOW gjort en del gange efterhånden.

Men man skal være varsom med de billige billetter og altid veje fordelene op mod ulemperne, mener Ole Kirchert Christensen, der er redaktør på check-in.dk. For prisen på en flybillet er ikke altid det, den udgiver sig for, fortæller Ole Kirchert Christensen. Ofte er returbilletten meget dyrere end udrejsebilletten, og så skal man huske, at man som regel skal betale for store stykker håndbagage, indtjekket bagage og forplejning om bord. Oven i det kommer også en ekstra betaling, hvis man vil have et reserveret sæde.

»Man skal som forbruger kigge sig nøje for, og så skal man have gang i lommeregneren og sammenligne de tilbud, der er. Det er vigtigt, at man vejer pris op mod komfort og transporttid – det kræver nærmest en minianalyse,« siger han.

For ifølge Ole Kirchert Christensen er det vigtigt at være opmærksom på, hvilket fly der flyves med, og hvor mange og lange mellemlandinger der er undervejs. Hos WOW, der lige nu reklamerer med flybilletter til USA for 799 kr., flyver de nemlig med mellemdistancefly på de lange ture, så man skal ikke forvente samme benplads og komfort som f.eks. hos Norwegian, der flyver med langdistancefly på alle oversøiske ruter.

Kunderne kan selv vælge

Hverken hos WOW eller Norwegian mener man dog, at man vildleder kunderne med fokus på de billige billetter. Norwegian kører helt bevidst efter et koncept, de kalder ’friheden til at vælge’, fortæller informationschef Daniel Pilpel Kirchoff:

»Vores forretning bygger på ’friheden til at vælge’-konceptet, hvorfor vi tilbyder, at passagerer kan skræddersy rejsen og produktet ud fra deres aktuelle behov og præferencer. Vi synes, det er urimeligt at tvinge passagererne til at betale for en kaffe, de ikke drikker, eller en kuffert, de ikke har med,« siger Daniel Pilpel Kirchoff.

Hos WOW råder man kunderne til at være fleksible – hvis man altså vil have fat i de billige billetter både ud og hjem:

»Så længe du er villig til at booke ud i fremtiden og være lidt fleksibel, så burde du kunne finde de bedste priser på en returbillet også. Vores filosofi er, at du kun betaler for det, du bruger. Så rejser du let, får du den absolut bedste pris,« siger direktøren for WOW, Skúli Mogensen.

Spotpriser eller ej, så råder Ole Kirchert Christensen forbrugeren til, at man altid køber med begge øjne åbne, så der ikke opstår dårlige overraskelser:

»Bare husk, at man altid skal læse det med småt og sørge for at regne totalprisen ud, inden man køber,« slutter han.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.