Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

På cykel gennem Mumbai

Det kan virke dumdristigt at bevæge sig rundt i en af verdens største byer på en cykel. Men har man mod på det, er en tur på den tohjulede gennem Mumbais gader en anderledes, overraskende og intens måde at opleve byen på.

Det menneskemylder, der hersker i Mumbai midt på dagen, er fraværende ved solopgang.
Det menneskemylder, der hersker i Mumbai midt på dagen, er fraværende ved solopgang.

Taxaer, biler, lastbiler, scootere, fodgængere, tiggere og larm. Masser af larm. Mumbais trafik er både kaotisk og hektisk, og for en regelret dansker kræver det opmærksomhed at navigere i den indiske storbys gader og stræder. Derfor er det også med en vis portion skepsis, jeg melder mig til en guidet sightseeing-cykeltur rundt i Mumbai, hvor man ikke finder skyggen af en cykelsti, og hvor anarki hersker i trafikken som noget af det mest naturlige. 

Cykelturen starter tidligt om morgenen, og selv om Mumbai ofte betegnes som en af de byer, der aldrig sover, så er der alt andet lige mere stille og mindre kaotisk end normalt i den ellers travle bydel Colaba klokken 6.15 en onsdag morgen. Boderne, som fylder det meste af fortovet langs Colaba Causeway, er lukket ned, butikkernes facader er dækket med gitre, og taxachaufførerne sover i deres parkerede vogne langs vejen. 

Guide: Det skal du opleve i Mumbai

Byen sover måske ikke helt, men Colaba virker om ikke andet lidt søvnig. Søvnig er cykelhandleren, som vi skal låne cykler af, også. Han ligger og blunder på en briks, men kommer dog hurtigt på benene, og vi får indstillet cyklerne og er klar til at indlede vores tur gennem byen. Én guide fører an, en anden danner bagtrop.

Vi cykler i roligt tempo nordpå og passerer det berømte hotel Taj Mahal Palace & Tower og Gateway of India. De to attraktioner står på enhver liste over must see i Mumbai, men fra morgenstunden er der en anden fredfyldt stemning på den normalt travle plads foran Gateway of India, end når tusindvis af turister fylder pladsen op ad dagen. 

Fra Colaba cykler vi videre til bydelen Fort, mens Mumbai så småt vågner, og fra cyklerne kan vi se, hvordan de relativt mange mennesker, som lever på gaden i Mumbai, starter dagen. Nogle snuer stadig under deres tæpper, andre børster tænder eller vasker sig i vand fra baljer og spande. 

Vi når til byens travle togstation CST efter at have krydset den trafikerede hovedvej DN Road. Der er ingen cykelregler at holde sig til i det store lyskryds, og selv om guiden råber, »go fast!« bliver der både rødt og grønt igen, før alle cyklister er sikkert på den anden side af vejen. 

CST er også kendt som Victoria Terminus og er et imponerende bygningsværk, som Unesco har på listen over verdens kulturarv. Vi kan ikke se bygningens mange fine detaljer fra den modsatte side af vejen, hvor vi står, men guiderne fortæller om den historiske bygning fra 1869, den travle togstation og om daglige dødsulykker på de overfyldte lokaltog.

I mens suser bilerne forbi mellem os og stationen, og selv om klokken knap er syv, tager trafikken til på den centrale vej midt i Mumbai. 

Vi følger trafikken nordpå til Crawford Market, hvor vi efterlader cyklerne på parkeringspladsen foran det overdækkede marked. Indenfor er grønthandlerne i fuld gang med at stille varer frem, æbler, pærer, jordbær, mango, mens andre sælgere stadig sover foran deres boder. 

I kødhallen hænger kyllinger og oksekød i store lunser på kroge, og bunker af kød ligger klar til at blive skåret til bøffer på store brætter af træ. Det er ikke tilladt at tage billeder i den afdeling af markedet, måske fordi der ikke ville være mange smileys at dele ud af, hvis den danske fødevarestyrelse kom forbi. 

Tilbage på parkeringspladsen spærrer lastbiler med varer udgangen, men vi får fat på vores cykler og bevæger os atter ud i trafikken. 

Vejene er ujævne i markedsområdet Bhuleshwar, og vi bumper op og ned på sadlerne, da vi passerer en af Mumbais ældste moskeer, den imponerende Jumma Masjid. Videre af Zaveri Bazaar må vi zigzagge forbi flere mænd, som med koste leder efter rester af guld fra de mange juvelerbutikker på Shaikh Memon St. 

Ved Mumbadevi Mandir, templet, som har givet Mumbai sit navn, stopper vi og trækker cyklerne videre gennem en smal passage, mens en af guiderne fortæller, at templet oprindeligt lå, hvor CST ligger i dag. 

Vi trækker cyklerne forbi et væld af små blomsterboder, hvor duften af de mange farvestrålende blomster samlet i buketter og kranse nærmest er forførende, og stiller cyklerne ved en port, indgangen til Bombay Panjrapole. Her er lugten anderledes skarp i sammenligning med de velduftende blomster, for stedet er hjem for 350 køer og andre dyr. Bombay Panjrapole startede som et herberg for hjemløse dyr, men har udviklet sig til et helligt sted for hinduer, og der er en hemmelig stemning over stedet – i det mindste tidligt på dagen, hvor dyrene og deres passere er de eneste på området. 

Et sted, der er alt andet end hemmeligt i Mumbai, er Marine Drive, også kendt som The Queen’s Necklace, fordi det er, hvad denne strækning minder om med dens runding og lys, når mørket er faldet på. På siden ud mod vandet giver en promenade plads til gående, løbende og cyklende, og for første gang på turen får vi fart på hjulene og cykler med vind i håret nordpå langs vandet.

Vi ender på byens sydspids, Sassoon Dock, som er fuld af liv, energi og fiskeindustri, som spreder en voldsomt stank af ja, fisk. Træskibe med kulørte flag på masterne ligger på rad og række, og på det udendørs fiskemarked flyder store og små fisk og rejer i massevis ud af baljerne på jorden. 

Der er en autentisk stemning på markedet, hvor mænd har travlt med at slæbe baljer med fisk ud til kunder, mens kvinder og børn sidder på hug på lange rækker og har travlt med at pille rejer. Ovenover det hele lurer skrigende krager på at fange fiskeresterne.

Sassoon Dock er turens sidste attraktion, vi har tilbagelagt ca. 15 kilometer på godt tre timer. Spændende, men intense timer, så den indiske kop kaffe, vi slutter af med, er tiltrængt. 

Se også: Mallorca på to hjul

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.