Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Her er de mest irriterende flypassagerer

Aggressivt alkoholdindtag, tung parfume og livlige ben er noget af det, som kan ødelægge vores oplevelse i flyet.

Vores irritation på flyet kan i nogle tilfælde få passagerer op at slås. I sådanne tilfælde træder personalet heldigvis til.
Vores irritation på flyet kan i nogle tilfælde få passagerer op at slås. I sådanne tilfælde træder personalet heldigvis til.

De fleste kender det. Drømmerejsen står for døren, og det eneste, der er mellem hverdagens trummerum og de azurblå bølger, er de 10 timer, du skal sidde i et fly. Den tid kan nogle gange være noget af en prøvelse – og ofte er det vores medpassagerers skyld.

Den internationale rejseudbyder Expedia har undersøgt, hvad der irriterer os mest ved vores medpassagerer på flyrejsen. Og det er der kommet en interessant liste ud af, hvor de fleste kan nikke genkendende til nogle af punkterne.

Og det er ikke altid sjovt at have medpassagerer. Det kan Flyvebranchens Personale Union (FPU), der blandt andet er fagforening for kabinepersonalet på fly, bekræfte.

»På økonomiklassen kan pladsen være trang, så hvis sædet bliver lagt ned foran dig, så kan det virke, som om du er fanget og ikke kan røre dig. På den anden side, så har alle jo ret til at lægge sædet tilbage. Det er en del af komforten,« siger Anders Mark Jensen, der er næstformand i FPU og selv tidligere har arbejdet som flysteward.

Men de tilbagelænede passagerer er ikke dem, der irriterer os mest. Undersøgelsen viser, at det er passagerer, der konstant kommer til at sparke til dit sæde med benene, der er det mest irriterende. Og den slags irritationer kan få enkelte passagerer til at se rødt.

»Folk kan simpelthen komme op at slås. Problemet er, at der ikke findes nogle egentlige normer for, hvordan man skal opføre sig i et fly. Når der opstår konflikter, så løser passagererne det som regel selv – men ellers må personalet træde til,« siger Anders Mark Jensen.

Slap dog af

På andenpladsen over irriterende flypassagerer følger urolige børn, som ikke bliver irettesat eller tysset på af passive forældre.

Generelt viser det sig, at 35 pct. af deltagerne i undersøgelsen også gerne ville betale ekstra for at kunne få pladser i en stillezone, som vi allerede nu kender det fra togene.

»SAS har allerede konceptet Silent Morning Flight, men ellers er det svært at lave en stillezone i praksis, selv om der da er nogle, der har nævnt det. Men generelt er der mange ting, der skal gå op i en højere enhed på et fly, og pladsen er bare mere trang end i et tog,« siger Anders Mark Jensen.

I det hele taget betyder vores begrænsede og personlige rum meget for os, konkluderer rapporten ganske logisk. Men den minder også om, at det går begge veje – for når du selv lægger dit sæde ned, så sidder der måske også en bag dig, som sidder og ruller øjne.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.